Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language
Kielen ja musiikin yhtäläisyydet ja eroavaisuudet ovat herättäneet mielenkiintoa viime vuosina niin neurotieteiden, psykologian, musiikkitieteiden, kuin kielitieteidenkin parissa. Koska kieli ja musiikki ovat molemmat kommunikaation välineitä, on luonnollisesti kiinnostavaa tutkia, millaisia yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia niiden prosessoiminen sisältää. Näitä samankaltaisuuksia on sitten pyritty hyödyntämään useilla eri osa-alueilla, yhtenä niistä kielenoppimisessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda katsaus klassisen laulajan kielenoppimiseen: ammatin asettamiin kielellisiin vaatimuksiin, sekä oppimisen haasteisiin ja etuihin. Tutkimuksella oli kaksi tavoitetta: niistä ensimmäisenä selvittää, millaisessa roolissa laulunopiskelijat näkevät kielet ja kielenoppimisen laulajan ammatillisessa kompetenssissa. Tulosten oli siten tarkoitus toimia eräänlaisena klassisen laulajan kielenoppimisen tarveanalyysina. Toisena tavoitteena oli tarkastella kielellisen ja musiikillisen oppimisen yhteyksistä ja samankaltaisuuksista, sekä niistä mahdollisesti koettuja hyötyjä. Tätä tavoitetta lähestyttiin tarkastelemalla kielellisiä ja musiikillisia oppimisstrategioita.
Tutkimusta varten haastateltiin viittä (5) klassisen musiikin laulajaksi opiskelevaa ammattikorkeakouluopiskelijaa. Haastatteluissa aihetta lähestyttiin sekä käytännön kautta simuloimalla uuden kappaleen opettelua että yleisemmällä tasolla keskustellen.
Tutkimus osoitti, että kielet ja kieltenoppiminen tässä hyvin spesifissä kontekstissa ovat moniulotteinen ja kompleksinen kokonaisuus: yhtäältä ne koetaan olennaiseksi osaksi laulamista ja laulajan ammattitaitoa, toisaalta niiden tärkeys on rajoittunut ja painottuu enemmän tietyille kielen osa-alueille. Tarve erityisille, laulajille suunnatuille oppimismateriaaleille ja kursseille kävi siten ilmeiseksi.
Tutkimuksen osallistujien kuvailut käyttämistään oppimisstrategiosta sekä oppimiskokemuksistaan viittaisivat siihen, että kielellinen ja musiikillinen oppiminen ovat tässä kontekstissa pitkälle toisiinsa vaikuttavia ja joiltain osin jopa erottamattomia prosesseja. Laulajien asenteet ja omat kielenoppimiskokemukset eri kielistä vaikuttivat mm. laulunvalintaan ja laulujen harjoittelumotivaation. Toisaalta oma musikaalisuus sekä kielen opiskelu musiikin kautta – tai sitä varten – oli koettu kielitaitoa monella tapaa hyödyttävänä.
...
Muu nimeke
Learner experiences of the interrelation of music and languageAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
Exploring the conditions of English language education through the experience of Eritrean Sophomore English language learners and teachers
Tewelde, Mussie; Moate, Josephine; Posti-Ahokas, Hanna (Jyväskylän yliopisto, 2023)This study addresses the little studied context of English language education in Eritrea. Despite the teaching of English as a subject and the forward-looking mother tongue policy implemented in Eritrean elementary education, ... -
Vocabulary learning strategies of adult learners of English
Pietiläinen, Virpi (2023)Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston ... -
"Ois kiva et se kattois mua ja puhuis" : cochlear implanted learners' experiences of learning English as a foreign language, a case study
Mikkola, Hanna (2015)Sisäkorvaistutteen (SI) saaneiden lasten määrä kasvaa jatkuvasti ja monet heistä opiskelevat yhtä tai jopa useampaa vierasta kieltä, yleisimmin englantia. Meillä on käsissämme ensimmäinen sukupolvi lapsia ja nuoria, jotka ... -
The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success
Nurmela, Janne (2017)Kielenoppimisstrategiat ovat keinoja, joita oppijat käyttävät ohjaamaan ja tehostamaan omaa oppimistaan. Oppimisstrategioiden monipuolisen käytön on havaittu vaikuttavan kielenoppimisen onnistumiseen. Oppimisstrategioiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.