University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hilliaho, Sanna-Kaisa
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Kielen ja musiikin yhtäläisyydet ja eroavaisuudet ovat herättäneet mielenkiintoa viime vuosina niin neurotieteiden, psykologian, musiikkitieteiden, kuin kielitieteidenkin parissa. Koska kieli ja musiikki ovat molemmat kommunikaation välineitä, on luonnollisesti kiinnostavaa tutkia, millaisia yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia niiden prosessoiminen sisältää. Näitä samankaltaisuuksia on sitten pyritty hyödyntämään useilla eri osa-alueilla, yhtenä niistä kielenoppimisessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda katsaus klassisen laulajan kielenoppimiseen: ammatin asettamiin kielellisiin vaatimuksiin, sekä oppimisen haasteisiin ja etuihin. Tutkimuksella oli kaksi tavoitetta: niistä ensimmäisenä selvittää, millaisessa roolissa laulunopiskelijat näkevät kielet ja kielenoppimisen laulajan ammatillisessa kompetenssissa. Tulosten oli siten tarkoitus toimia eräänlaisena klassisen laulajan kielenoppimisen tarveanalyysina. Toisena tavoitteena oli tarkastella kielellisen ja musiikillisen oppimisen yhteyksistä ja samankaltaisuuksista, sekä niistä mahdollisesti koettuja hyötyjä. Tätä tavoitetta lähestyttiin tarkastelemalla kielellisiä ja musiikillisia oppimisstrategioita. Tutkimusta varten haastateltiin viittä (5) klassisen musiikin laulajaksi opiskelevaa ammattikorkeakouluopiskelijaa. Haastatteluissa aihetta lähestyttiin sekä käytännön kautta simuloimalla uuden kappaleen opettelua että yleisemmällä tasolla keskustellen. Tutkimus osoitti, että kielet ja kieltenoppiminen tässä hyvin spesifissä kontekstissa ovat moniulotteinen ja kompleksinen kokonaisuus: yhtäältä ne koetaan olennaiseksi osaksi laulamista ja laulajan ammattitaitoa, toisaalta niiden tärkeys on rajoittunut ja painottuu enemmän tietyille kielen osa-alueille. Tarve erityisille, laulajille suunnatuille oppimismateriaaleille ja kursseille kävi siten ilmeiseksi. Tutkimuksen osallistujien kuvailut käyttämistään oppimisstrategiosta sekä oppimiskokemuksistaan viittaisivat siihen, että kielellinen ja musiikillinen oppiminen ovat tässä kontekstissa pitkälle toisiinsa vaikuttavia ja joiltain osin jopa erottamattomia prosesseja. Laulajien asenteet ja omat kielenoppimiskokemukset eri kielistä vaikuttivat mm. laulunvalintaan ja laulujen harjoittelumotivaation. Toisaalta oma musikaalisuus sekä kielen opiskelu musiikin kautta – tai sitä varten – oli koettu kielitaitoa monella tapaa hyödyttävänä. ...
Alternative title
Learner experiences of the interrelation of music and language
Keywords
language learning for specific purposes classical singing learning strategies benefits of musicality for language learning kielen oppiminen laulaminen oppimistyylit musikaalisuus englannin kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505262037

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning English through video games : Finnish learners' experiences 

    Väisänen, Ari-Pekka (2018)
    Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ...
  • The language learning strategies of students at a University of Applied Sciences and how strategy use correlates with learning success 

    Nurmela, Janne (2017)
    Kielenoppimisstrategiat ovat keinoja, joita oppijat käyttävät ohjaamaan ja tehostamaan omaa oppimistaan. Oppimisstrategioiden monipuolisen käytön on havaittu vaikuttavan kielenoppimisen onnistumiseen. Oppimisstrategioiden ...
  • "Ois kiva et se kattois mua ja puhuis" : cochlear implanted learners' experiences of learning English as a foreign language, a case study 

    Mikkola, Hanna (2015)
    Sisäkorvaistutteen (SI) saaneiden lasten määrä kasvaa jatkuvasti ja monet heistä opiskelevat yhtä tai jopa useampaa vierasta kieltä, yleisimmin englantia. Meillä on käsissämme ensimmäinen sukupolvi lapsia ja nuoria, jotka ...
  • Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners 

    Malessa, Eva (2011)
    Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...
  • "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland 

    Oksanen, Salla (2017)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre