“Come join us, and lose your accent!” : Accent Modification Courses as Hierarchization of International Student
Ennser-Kananen, J., Halonen, M., & Saarinen, T. (2021). “Come join us, and lose your accent!” : Accent Modification Courses as Hierarchization of International Student. Journal of International Students, 11(2), 322-340. https://doi.org/10.32674/jis.v11i2.1640
Julkaistu sarjassa
Journal of International StudentsPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Journal of International Students 2020
In this article, we examine the hierarchization of international students by bringing together perspectives of linguistic legitimacy and language ideologies. Our data stems from 26 accent reduction (AR) or accent modification (AM) course descriptions and websites from US universities. Based on their analysis, we discuss the socio-political implications of the phenomenon of these courses for international students and the ways in which language-based, particularly accent-based, arguments are used to create or reinforce different categories of students. We argue that while international students are presented as having different kinds of “comprehensibility problems” that AM/AR courses are claimed to remedy, the seemingly linguistic arguments that are used for marketing do not hold. Rather, what is presented as an accent issue actually seems to be an ideological one, drawing on the students’ ethnic or geographical origins, and thereby racializing the question of language proficiency.
Julkaisija
Nepalese Student Association at Arkansas State UniversityISSN Hae Julkaisufoorumista
2162-3104Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.ojed.org/index.php/jis/article/view/1640Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47246004
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiahanke, SALisätietoja rahoituksesta
Suomen Akatemia 315581Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Neutralize your native accent" : the ideological representation of accents on accent reduction websites
Riuttanen, Sanna (2019)Tämä tutkielma jatkaa amerikkalaisen sosiolingvistisen tutkimuksen ja lingvistisen antropologian perinnettä ottaessaan tutkimuksen kohteeksi kieli-ideologiat. Kieli-ideologiat ovat jaettuja uskomuksia kielistä ja niiden ... -
Language ideological landscapes for students in university language policies : inclusion, exclusion, or hierarchy
Shirahata, Mai; Lahti, Malgorzata (Routledge, 2023)Many universities in non-English speaking countries have been adopting English as a medium of instruction to internationalize their education. We set out to compare the language policies of a Finnish and a Japanese university ... -
“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
Rajala, Emilia (2022)Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ... -
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
Does spoken language proficiency reflect foreign accent and ease of understanding?
Tergujeff, Elina (University of York, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.