Emplacing English as lingua franca in international higher education : A spatial perspective on linguistic diversity
Adriansen, H. K., Juul‐Wiese, T., Møller Madsen, L., Saarinen, T., Spangler, V., & Waters, J. L. (2023). Emplacing English as lingua franca in international higher education : A spatial perspective on linguistic diversity. Population, Space and Place, 29(2), Article e2619. https://doi.org/10.1002/psp.2619
Julkaistu sarjassa
Population, Space and PlaceTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2022 The Authors. Population, Space and Place published by John Wiley & Sons Ltd
Within higher education, internationalisation is increasingly important for students and academics alike. In this context, English as the lingua franca has gained prominence. The ostensible ubiquity of English rests on a particular rendering of the language as unitary, fixed, and undifferentiated. In this paper, we challenge this notion of English and use a spatial approach to explore the multiplicity of Englishes on display within the higher education context. Increasingly, within higher education outside Anglophone countries, English Medium Instruction (EMI) is seen as a crucial indicator of internationalisation: the term ‘international programmes' is often used as a proxy for programmes taught in English. Hence, the aim of this paper is to explore the role of English in internationalisation of higher education, and to show how a spatial approach can illuminate what English means and how it is experienced in its multiple and shifting forms. We examine Danish higher education to explore the multiple usages of English amongst so-called ‘native' and ‘nonnative' speakers and show the spatial and hierarchical complexity of language. We suggest that a spatial perspective on English in the context of international higher education can help nuance debates about internationalisation and language in important ways – there is not one, but multiple forms of English, displayed at different times and in different places, with differing effects in the creation of spatial hierarchies.
...
Julkaisija
WileyISSN Hae Julkaisufoorumista
1544-8444Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/159314984
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Independent Research Fund Denmark, Grant/Award Number: 8108‐00032BLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ... -
English language proficiency in multicultural teamwork : student perspectives
Stenzel, Linda (2021)Nykypäivän maailmassa monikulttuurinen tiimityö on yleinen ilmiö, jota voi kohdata sekä korkeakouluissa että yrityksissä ympäri maailmaa. Viestinnällä oletetaan olevan kriittinen rooli tiimityössä ja kansainvälisissä ... -
English language needs and language proficiency of academic professionals as a basis for developing language training : a case study of environmental researchers
Ekola, Tytti (2016)Suomalainen työelämä on monilla aloilla kansainvälistynyt ja sen myötä työtekijöiden kielitarpeet ovat lisääntyneet. Erityisesti tieteellisen tutkimuksen tekeminen vaatii tekijältään laadun ylläpitämiseksi kansainvälistä ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ... -
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.