University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ostopäätöksen syntyminen asiakaskokemukseen pohjautuen eri toimialoilla

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lohi, Valtteri
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää millä tavalla asiakaskokemus vaikuttaa ostopäätöksen syntymiseen eri toimialoilla ja mitkä asiakaskokemukseen vaikuttavat ominaisuudet vaikuttavat eniten ostopäätökseen. Asiakaskokemusta on tutkittu paljon ja myös ostopäätöstä tutkivia tieteellisiä julkaisuja on paljon, mutta ei löydy yhtään tieteellistä artikkelia, jossa selvitetään asiakaskokemuksien eri ominaisuuksien vaikutusta ostopäätökseen. Tutkimuksen alussa selvitetään tieteellisestä kirjallisuudesta asiakaskokemukseen vaikuttavat ominaisuudet ja tämän pohjalta luodaan tutkimukselle teoreettinen viitekehys. Tarkoituksena on selvittää vaikuttaako asiakaskokemus samalla tavalla jokaisella toimialalla vai onko toimialoilla eroja keskenään. Tutkimukseen on kerätty vuosien varrella asiakaskokemuskyselyitä useilta eri toimialoilta ja näitä tutkitaan hyödyntämällä suunnittelutieteellistä tutkimusta. Asiakaskokemuskyselyt ovat muuttuneet hieman vuosien aikana, mutta pääasiat ovat pysyneet samana, joten data on helposti hyödynnettävissä koneoppimisella. Koneoppimisella luodaan eri malleja, joiden tuloksia arvioidaan keskenään. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään koneoppimismalleista päätöspuualgoritmeja ja satunnaismetsäregressiota. Näiden mallien avulla on tarkoitus selvittää, löytyykö toimialoilta eroja ja jos löytyy niin mitä nämä erot ovat. Tuloksista voidaan huomata toimialojen eroavan toisistaan selkeästi. Eri toimialoilla vaikuttavat siis eri asiakaskokemuksen ominaisuudet ostopäätökseen. ...
Keywords
koneoppiminen ostopäätökset asiakaskokemus asiakastyytyväisyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206293676

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24854]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Offline-kanavan merkitys asiakaskokemukseen ja -uskollisuuteen omnikanavayrityksessä : case Zalando 

    Nordlund, Linda (2020)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan offline-kanavan vaikutusta asiakaskokemukseen omnikanavayrityksessä. Tarkoitus on selvittää, millainen kokemus asiakkaille muodostuu verkkokauppa Zalandossa sekä yleisesti perinteisessä ...
  • User experience of an e-commerce website : a case study 

    Ritonummi, Saima; Niininen, Outi (Routledge, 2022)
    User Experience (UX) is extremely important for e-commerce websites and their commercial success. The goal of an e-commerce website is to generate sales and increase customer satisfaction, which is why helping users reach ...
  • GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen 

    Toivoniemi, Maria (2020)
    Tietosuoja-asetus ja uusi maksupalveludirektiivi ovat muutamien viime vuosien aikana olleet laajoja lakimuutoksia, joiden vaikutusta asiakaskokemukseen ja digitaalisiin pankkipalveluihin ei juurikaan ole tutkittu. Tässä ...
  • Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen 

    Kitinoja, Joni (2022)
    Teknologisen kehityksen myötä yritykset ovat tuoneet useita erilaisia kanavia, joiden kautta kuluttajat voivat olla vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. Kanavien lisääntyessä kanavien välinen yhteistoiminta ei ole ...
  • Datamigraation vaikutukset asiakaskokemukseen 

    Juntunen, Kaisa (2022)
    Muutosten ja muuttuvien järjestelmien keskellä yritysten on kyettävä huolehtimaan asiakkaiden tarpeista ja niihin vastaamisesta, jotta asiakaskokemus ja asiakkaiden tyytyväisyys on mahdollista pitää korkeana. Tutkielman ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre