Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

GDPR-asetuksen ja PSD2-direktiivin vaikutukset digitaalisiin pankkipalveluihin ja asiakaskokemukseen

Thumbnail
Katso/Avaa
871.9 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Toivoniemi, Maria
Päivämäärä
2020
Oppiaine
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tietosuoja-asetus ja uusi maksupalveludirektiivi ovat muutamien viime vuosien aikana olleet laajoja lakimuutoksia, joiden vaikutusta asiakaskokemukseen ja digitaalisiin pankkipalveluihin ei juurikaan ole tutkittu. Tässä tutkielmassa tutkitaan laadullisella sisällönanalyysillä näiden oikeuslähteiden yhteyttä asiakaskokemukseen ja vaikutuksia digitaalisiin pankkipalveluihin yksittäisen palvelun, yksittäisen palveluntarjoajan ja koko toimialan näkökulmasta. Analyysin perusteella aineisto on yhdistettävissä viiteen aiemmassa tutkimuksessa löydettyyn asiakaskokemuksen elementtikategoriaan: viestintä, prosessi, teknologia, tunnelmallisuus ja tuote- ja palveluvuorovaikutus. Vaikutuksen yksittäiseen palveluun liittyvät asiakkaan suorittamiin toimenpiteisiin ja tietoturvaan. Yksittäisen palveluntarjoajan näkökulmasta vaikutukset kohdistuvat liiketoiminnan aloittamiseen ja ylläpitoon liiketoimintasuunnitelman vaatimuksista tietoturvaan. Koko toimialaa koskeva muutos on koko toimialan laajuinen toiminnan viitekehys sekä merkittävin ja ilmiselvin vaikutus eli muutos. ...
 
The General Data Protection Regulation and the Payment Services Directive II are the two changes in law that have been featured in the media. The research of their effects on customer experience and digital banking services is still quite scarce. The purpose of this thesis is to do a qualitative research analysis of these two sources of law and try to find their connection to customer experience, and their effects on digital banking services from three different point-of-views: a service, a service provider, and the industry. Based on the analysis and utilizing previous studies, the material can be connected to customer experience through five customer experience touch point elements: communication, process, technology, atmosphere, and product interaction. Based on the analysis, the effects on a service are connected to the actions a customer has to make in order to proceed with completing a task and information security of the service. The effects to a service provider are focused on starting and maintain the business providing requirements from producing a business plan to information security. The effect for the whole industry is that the sources of law provide a frame of reference for different business departments and the most notable and obvious, change. ...
 
Asiasanat
digitaaliset pankkipalvelut laadullinen sisällönanalyysi tietosuoja-asetus uusi maksupalveludirektiivi asiakaskokemus pankkipalvelut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012107011

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutukset yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin 

    Kataja, Joel (2018)
    Euroopan yleinen tietosuoja-asetus astui voimaan 25.5.2018, jonka myötä jokaisen, Euroopan unionin sisällä henkilötietoja käsittelevän yrityksen, tulee noudattaa asetuksessa määrättyjä vaatimuksia. Asetuksen tarkoituksena ...
  • Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen aiheuttamat muutokset organisaatioiden tietoturvapolitiikkoihin 

    Koivula, Nina (2017)
    EU:n yleistä tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa toukokuun 25. päivänä 2018 ja sen aiheuttamat muutokset ovat merkittäviä ja kunnianhimoisia. Se on yksi laaja-alaisimpia EU:n lakimuutoksia viimevuosien ajalta. Yleisen ...
  • EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen käyttöönoton tukemisen keinoja pienyrityksessä : (case ICT-palveluntuottaja Järvi-Suomen Kiinteistökonsultit Oy) 

    Närhinen, Ira (2022)
    Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) tuli voimaan 25.5.2018, josta lähtien sitä on pitänyt noudattaa kaikissa niissä organisaatioissa yli EU-alueen rajojen, jotka käsittelevät EU-kansalaisten henkilötietoja. ...
  • GDPR:n vaikutukset sosiaalisten verkkopalveluiden yksityisyyden suojaan 

    Puumala, Petteri (2020)
    Henkilötietojen suojaamisesta on muodostunut merkittävä puheenaihe niin kuluttajien, kuin yritysten ja organisaatioidenkin keskuudessa. Kuluttajien osalta aihe on herättänyt pääsääntöisesti huolta ja turvattomuutta, kun ...
  • Henkilötietojen käytön mahdollisuuksia ja rajoitteita 

    Ohenoja, Heini (2020)
    Henkilötietoja kerätään, jalostetaan ja varastoidaan laajasti käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja kohdennetun mainonnan mahdollistamiseksi. Lainsäädäntö on kehittynyt viime vuosina vastaamaan niihin ongelmiin, joita ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre