Show simple item record

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorPennanen, Iina
dc.date.accessioned2022-06-28T10:48:14Z
dc.date.available2022-06-28T10:48:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82061
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, kuinka verkkokaupan suostuttelevia ostokokemuksia voidaan suunnitella. Lisäksi tutkittiin verkkokaupan suostuttelevien ominaisuuksien havaitun suostuttelevuuden eroja verkkokaupan käyttäjien kesken, kun ryhmäjakona olivat verkko-ostamiseen liittyvä motivoituneisuus ja sukupuoli. Tavoitteena oli selvittää, kuinka suostuttelevilla suunnitteluratkaisuilla voidaan tukea paitsi verkkokaupan myös sen käyttäjien tavoitteita. Verkkokaupan suostuttelevuuden todettiin koettavan suostuttelevien suunnitteluratkaisujen kautta, jolloin käyttäjällä on mahdollisuus toimia verkko-ostamisen suhteen verkkokaupan tavoitteita vastaavalla tavalla. Vuorovaikutuksessa suostuttelevien ominaisuuksien kanssa käyttäjä voi havaita valinnan hetkiin sidotuilla suostuttelun hetkillä tarpeitaan vastaavia motivoivia käyttömahdollisuuksia, joiden kautta hän voi saada arvoa käyttäjäkokemuksen muodossa. Positiiviset ja kertaluontoiset suostuttelun hetket ja käytöksen muuttamiset havaittiin sisältävän mahdollisesti monia etuja liittyen paitsi suostutteluun liittyvään suunnitteluun ja ostokokemukseen, myös pitkäaikaisten tapojen ja tottumusten muodostumisessa. Verkkokaupan suostuttelevia ominaisuuksia todettiin voitavan arvioida suunnittelussa hyödynnettävien viitekehysten kautta. Empiirisessä osuudessa esitettyjen suostuttelevien ominaisuuksien soveltuvuus yksilötekijät huomioivaan suostutteluun perusteltiin. Empiiristä osuutta varten luotiin kuvakäsikirjoituksia suostuttelevista ominaisuuksista tunnistamalla niitä eräästä suositusta verkkokaupasta (Wish.com) yhdessä sen pitkäaikaisen käyttäjän kanssa. Empiirisen osuuden perusteella todettiin, että verkkokaupan suostuttelevien ominaisuuksien havaituissa suostuttelevuuksissa oli eroja verkkokaupan käyttäjien kesken, kun ryhmäjakona olivat verkko-ostamiseen liittyvä motivoituneisuus ja sukupuoli. Tulokset tulee huomioida suostutteluun liittyvän ostokokemuksen suunnittelussa verkkokaupassa.fi
dc.format.extent132
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersuostuttelun suunnittelu
dc.subject.otherostokokemus
dc.subject.otherhavaittu suostuttelevuus
dc.subject.otherverkko-ostamisen motivaatiot
dc.titleSuostutteluun liittyvän ostokokemuksen suunnittelu verkkokaupassa : havaittu suostuttelevuus verkko-ostamiseen liittyvän motivoituneisuuden ja sukupuolen mukaan
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206283664
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysosuostuttelu
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright