Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteydet toisen asteen koulupudokkuusriskiin
Tässä tutkimuksessa tavoitteenamme oli tarkastella akateemisen kimmoisuuden sekä vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteyksiä toisen asteen opiskelijoiden koulupudokkuusriskiin. Akateemisella kimmoisuudella on aiemmin havaittu olevan yhteyksiä opiskelijoiden hyvinvointiin ja kouluun sitoutumiseen. Aiemman tutkimuksen mukaan vertaisryhmän hyljeksintä on yhteydessä suurempaan koulupudokkuusriskiin, mutta vertaisryhmän hyväksynnän osalta saadut tulokset ovat ristiriitaisia – se voi toimia joko suojaavana tai riskitekijänä. Tutkimuskirjallisuudessa on noussut tarve tarkastella näitä yksilö- ja ympäristötason tekijöitä yhdessä, jotta ymmärretään paremmin akateemista suoriutumista tukevia, ja näin ollen koulupudokkuutta ennaltaehkäiseviä, psykologisia mekanismeja. Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja vertaisryhmän hyljeksinnän yhdysvaikutuksia juuri koulupudokkuuteen ei kuitenkaan ole aikaisemmin tutkittu. Tutkimme samoja opiskelijoita pitkittäisasetelmalla toisen asteen koulutuksen aikana. Tutkimuksen aineisto on kerätty toisen asteen ensimmäisen vuoden syksyllä (2018), ensimmäisen vuoden keväällä (2019) ja kolmannen vuoden syksyllä (2020). Ensimmäisessä mittapisteessä tutkimukseen osallistui 1623 opiskelijaa, joista 1155 osallistui myös toisessa mittapisteessä ja 689 kolmannessa mittapisteessä.
Koulupudokkuusriskiä mitattiin opiskelijoiden itsearvioimilla keskeyttämisajatuksilla kussakin mittapisteessä. Ensimmäisen vuoden syksyllä mitattu akateeminen kimmoisuus oli niin ikään opiskelijoiden itsearvioimaa. Vertaisryhmän hyväksyntää ja hyljeksintää puolestaan mitattiin ensimmäisen vuoden syksyllä sosiometrisella kyselyllä. Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja vertaisryhmän hyljeksinnän välisiä yhteyksiä keskeyttämisajatuksiin tutkittiin Pearsonin korrelaatiokertoimella ja lineaarisella regressioanalyysillä. Lineaarinen regressioanalyysi osoitti, että korkea akateeminen kimmoisuus ennusti vähäisempiä keskeyttämisajatuksia toisen asteen koulutuksen ensimmäisen vuoden syksyllä ja keväällä, mutta ei kolmannen vuoden syksyllä. Vertaisryhmän hyväksynnällä tai hyljeksinnällä ei havaittu omavaikutusta keskeyttämisajatuksiin missään mittapisteessä. Myöskään yhdysvaikutuksia ei tässä tutkimuksessa löytynyt. Tulosten pohjalta akateemisen kimmoisuuden vahvistamisesta etenkin toisen asteen koulutuksen alussa voi olla hyötyä koulupolkujen jatkuvuuden tukemisessa sekä koulupudokkuuden ennaltaehkäisyssä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ... -
Ei-akateeminen perhetausta ja yliopisto-opiskelu : ulkopuolisuuden tunne ja opintojen keskeyttämisen syyt
Okker, Sauli (2019)Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ... -
"Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä
Tyrväinen, Johanna (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, minkälaisia kokemuksia työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevilla nuorilla itsellään on toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi oman ... -
Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin
Väkiparta, Veera (2021)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin yhteishaun hakutoivejärjestys on yhteydessä koulutuksen keskeyttämisriskiin. Lisäksi tutkittiin vertaisilta ja opettajilta saadun sosiaalisen tuen yhteyttä havaittuun koulutuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.