Ei-akateeminen perhetausta ja yliopisto-opiskelu : ulkopuolisuuden tunne ja opintojen keskeyttämisen syyt
Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon kuulumattomuuden tunteita yliopistossa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää millä tavalla ulkopuolisuuden kokemukset näyttäytyvät opiskelijoiden elämässä. Tutkielmaa varten haastatellut opiskelijat ovat myös lopettaneet opintonsa kesken. Toisena tutkimuskysymyksenä on selvittää millaiset syyt ovat olleet näiden lopettamispäätösten taustalla. Aineisto koostuu viidestä puolistrukturoidusta haastattelusta ja analyysi on toteutettu teemoitellulla sisällönanalyysillä.
Aineiston perusteella voi todeta, että opiskelijat ovat kokeneet ulkopuolisuuden tunnetta esimerkiksi siinä, kuinka kotona omaksuttu puhetapa ei ole kohdannut yliopistossa vaadittavan akateemisen puhetavan kanssa. Opiskelijoiden perhetausta näkyikin siinä, kuinka heidän tiedot, taidot ja tavat erosivat siitä mitä yliopisto ympäristönä vaatii. Opiskelijat olisivat myös kaivanneet yliopisto-opinnoiltaan enemmän käytännönläheisyyttä ja kaipuu käytännönläheisempien asioiden pariin näkyi sekä ulkopuolisuuden tuntemuksissa, että opintojen lopettamisen syiden takana. Opinnot olivat usein jääneet kesken sen vuoksi, että työ, ammattikoulu tai ammattikorkeakoulu koettiin käytännönläheisemmäksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5431]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opintopoluilta opintourille : katsaus tutkimukseen
Kouvo, Anne; Stenström, Marja-Leena; Virolainen, Maarit; Vuorinen-Lampila, Päivi (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)Opintojen keskeyttäminen, opintopoluilta putoaminen, pitkät opiskeluajat ja hidas siirtyminen koulutuksesta työelämään ovat keskeisiä teemoja koulutuspoliittisessa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa. Sekä yksilön että ... -
Periytyykö koulutus? : yliopisto-opiskelijoiden koettu luokka-asema ja luokkataustan vaikutukset opinnoissa
Marin, Saga (2023)Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä on selvittää, miten yliopisto-opiskelijat ovat kokeneet luokkataustansa vaikuttaneen opinnoissaan. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten opiskelijat kokevat oman ... -
Marginaalista vakiintuneeksi valintatavaksi : ideoita avoimen väylän kehittämiseen
Joutsen, Heli; Kuivalainen, Tuomo; Haltia, Nina; Lahtomaa, Mervi; Patja, Päivi; Krapu, Jenni; Ellfolk, Aino-Kaisa; Kekäläinen, Ulla; Savela, Paula; Vuori, Satu (Jyväskylän yliopisto, 2020)Esittelemme tässä julkaisussa Toinen reitti yliopistoon -hankkeessa (2018–2021) tehtyä avoimen väylän kehittämistyötä, joka on osa korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistusta. Mukana kehittämistyössä on ollut 11 ... -
Lukiolaisten yliopisto-opintojen suorittaminen lukion ja korkeakoulun yhteistyönä
Turja, Henna; Juutinen, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2024)Korkeakoulujen opiskelijavalintaa on uudistettu, jotta korkeakouluopinnot alkaisivat aikaisemmin, ja lukioita on velvoitettu entistä aktiivisempaan yhteistyöhön korkeakoulujen kanssa. Yksi yhteistyön muodoista on Jyväskylän ... -
Innovaatiot ja yrittäjyys osana yliopisto-opintoja : opiskelijakyselyn tulokset
Hemminki, Markus; Kinnunen, Päivi; Mononen, Laura; Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2014)