Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiuru, Noona
dc.contributor.advisorTunkkari, Mari
dc.contributor.authorMäkelä, Eeva
dc.contributor.authorNiittyharju, Suvi
dc.date.accessioned2022-06-28T09:56:11Z
dc.date.available2022-06-28T09:56:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82055
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tavoitteenamme oli tarkastella akateemisen kimmoisuuden sekä vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteyksiä toisen asteen opiskelijoiden koulupudokkuusriskiin. Akateemisella kimmoisuudella on aiemmin havaittu olevan yhteyksiä opiskelijoiden hyvinvointiin ja kouluun sitoutumiseen. Aiemman tutkimuksen mukaan vertaisryhmän hyljeksintä on yhteydessä suurempaan koulupudokkuusriskiin, mutta vertaisryhmän hyväksynnän osalta saadut tulokset ovat ristiriitaisia – se voi toimia joko suojaavana tai riskitekijänä. Tutkimuskirjallisuudessa on noussut tarve tarkastella näitä yksilö- ja ympäristötason tekijöitä yhdessä, jotta ymmärretään paremmin akateemista suoriutumista tukevia, ja näin ollen koulupudokkuutta ennaltaehkäiseviä, psykologisia mekanismeja. Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja vertaisryhmän hyljeksinnän yhdysvaikutuksia juuri koulupudokkuuteen ei kuitenkaan ole aikaisemmin tutkittu. Tutkimme samoja opiskelijoita pitkittäisasetelmalla toisen asteen koulutuksen aikana. Tutkimuksen aineisto on kerätty toisen asteen ensimmäisen vuoden syksyllä (2018), ensimmäisen vuoden keväällä (2019) ja kolmannen vuoden syksyllä (2020). Ensimmäisessä mittapisteessä tutkimukseen osallistui 1623 opiskelijaa, joista 1155 osallistui myös toisessa mittapisteessä ja 689 kolmannessa mittapisteessä. Koulupudokkuusriskiä mitattiin opiskelijoiden itsearvioimilla keskeyttämisajatuksilla kussakin mittapisteessä. Ensimmäisen vuoden syksyllä mitattu akateeminen kimmoisuus oli niin ikään opiskelijoiden itsearvioimaa. Vertaisryhmän hyväksyntää ja hyljeksintää puolestaan mitattiin ensimmäisen vuoden syksyllä sosiometrisella kyselyllä. Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja vertaisryhmän hyljeksinnän välisiä yhteyksiä keskeyttämisajatuksiin tutkittiin Pearsonin korrelaatiokertoimella ja lineaarisella regressioanalyysillä. Lineaarinen regressioanalyysi osoitti, että korkea akateeminen kimmoisuus ennusti vähäisempiä keskeyttämisajatuksia toisen asteen koulutuksen ensimmäisen vuoden syksyllä ja keväällä, mutta ei kolmannen vuoden syksyllä. Vertaisryhmän hyväksynnällä tai hyljeksinnällä ei havaittu omavaikutusta keskeyttämisajatuksiin missään mittapisteessä. Myöskään yhdysvaikutuksia ei tässä tutkimuksessa löytynyt. Tulosten pohjalta akateemisen kimmoisuuden vahvistamisesta etenkin toisen asteen koulutuksen alussa voi olla hyötyä koulupolkujen jatkuvuuden tukemisessa sekä koulupudokkuuden ennaltaehkäisyssä.fi
dc.format.extent40
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulupudokkuusriski
dc.subject.otherkoulutuksen keskeyttämisajatukset
dc.subject.otherakateeminen kimmoisuus
dc.subject.othervertaisryhmän hyväksyntä
dc.subject.othervertaisryhmän hyljeksintä
dc.subject.otherhierarkkinen regressioanalyysi
dc.titleAkateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteydet toisen asteen koulupudokkuusriskiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206283658
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysokoulupudokkaat
dc.subject.ysovertaisryhmät
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysoopintojen keskeyttäminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot