University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Aina ku tuntu et ei onnistu missää" : koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten kokemuksia toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä

Thumbnail
View/Open
542.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tyrväinen, Johanna
Date
2019
Discipline
SosiaalityöSocial Work
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella, minkälaisia kokemuksia työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevilla nuorilla itsellään on toisen asteen koulutuksen keskeytymisestä. Kiinnostukseni aiheeseen heräsi oman työni perusteella. Aloin kiinnostua siitä, millaisia kokemuksia motivoitumattomiksi tai sitoutumattomiksi kutsutuilla, moneen kertaan opintonsa keskeyttäneillä nuorilla koulutuksen keskeytymisestä oikein on. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen, koska tässä tutkimuksessa olen ollut kiinnostunut nimenomaan nuorten omista kokemuksista. Tutkimus on aineistolähtöinen, ja aineisto on kerätty haastattelemalla seitsemää, iältään 19–26-vuotiasta nuorta, jotka ovat keskeyttäneet koulutuksen yhden tai useamman kerran ja jotka ovat haastatteluhetkellä työelämän ja koulutuksen ulkopuolella. Haastattelumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on syrjäytymisen ristiriitainen käsite, koska koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten voidaan ajatella olevan syrjäytyneitä yhteiskunnan jäsenen tavanomaisina pidetyistä elementeistä, ammattiin johtavasta koulutuksesta ja työelämästä. Tarkastelen sitä, miten haastateltavien nuorten kokemukset ovat yhteydessä syrjäytymiseen. Jokainen seitsemästä nuoresta kertoi lapsuudessa koetuista vaikeuksista ja suurista menetyksistä. Peruskouluvaiheessa nuoret olivat kohdanneet oppimisvaikeuksia sekä vaikeita ja pitkäaikaisia kiusaamiskokemuksia. Heidän nuoruuteensa kuului kamppailuja mielenterveyden ongelmien tai päihderiippuvuuden kanssa. Tämän tutkimuksen pohjalta näyttääkin siltä, että ainakin osa koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevista koulutukseen heikosti sitoutuneista nuorista tarvitsisi vahvaa henkilökohtaista tukea ja ohjausta opiskelun onnistumiseksi. Vaikeista kokemuksista huolimatta nuorilla oli toiveita ja suunnitelmia tulevaisuuden varalle, ja näihin suunnitelmiin kuului myös ammatin hankkiminen. Haastatellut nuoret eivät itse pitäneet itseään syrjäytyneinä tai ”häviäjinä”, heillä vain polku ammatin ja työelämän syrjään on pidempi ja mutkikkaampi ja paikka paikoin pimeyteen häviävä. Näitä pimeitä jaksoja valaisemaan nuorella tulisi olla saatavilla tukea. Koulu- ja opintotukijärjestelmän tulisi olla myös joustava ja hyväksyä koulunkäynnin katkot ja mutkittelut ilman, että opiskelijan olisi kohtuuttomasti stressattava opintotukikuukausien riittämistä tai kokonaan keskeytettävä koulunkäynti. ...
Keywords
kokemuksen tutkimus toisen asteen ammatillinen koulutus koulupudokkaat kokemukset nuoret syrjäytyminen opintojen keskeyttäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202001311933

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25544]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa 

    Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ...
  • Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä 

    Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)
    Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ...
  • Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma 

    Romakkaniemi, Tero (2013)
    TIIVISTELMÄ Romakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHMÄNOHJAAJAN NÄKÖKULMA.Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. ...
  • Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteydet toisen asteen koulupudokkuusriskiin 

    Mäkelä, Eeva; Niittyharju, Suvi (2022)
    Tässä tutkimuksessa tavoitteenamme oli tarkastella akateemisen kimmoisuuden sekä vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteyksiä toisen asteen opiskelijoiden koulupudokkuusriskiin. Akateemisella kimmoisuudella on aiemmin ...
  • Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa 

    Mansikkamäki, Laura (2013)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre