dc.contributor.advisor | Närhi, Vesa | |
dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Benyamin, Roosa | |
dc.contributor.author | Dahl, Oona | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T07:06:37Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T07:06:37Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81908 | |
dc.description.abstract | Konsultatiivinen työ on aiheena ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu vain vähän varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on konsultatiivisesta työstä, millaisia konsultatiivisia työtapoja ja käytänteitä he toteuttavat sekä mihin ne perustuvat lapsen haastavan sosiaalisen käyttäytymisen alueella.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja siinä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui yksitoista varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ympäri Suomen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisen käyttäytymisen haasteet olivat kuormittavia ja herättivät henkilökunnassa erilaisia tunteita. Konsultatiivisessa työssä korostui sekä monialaisen yhteistyön että vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitys. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat pitivät tärkeänä tiimin sitoutumista konsultaatioprosessiin. Konsultaatiota toteutettiin tarpeen mukaan ja erityisopettajien toteuttamia konsultatiivisia työtapoja olivat tausta- ja tilannetekijöiden kartoittaminen, yhteistyöhön perustuva konsultaatioprosessi sekä substanssiosaamisen jakaminen. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat olivat saaneet tietopohjaa opinnoista, lisäkoulutuksesta ja alan tutkimuksesta toteuttamalleen konsultatiiviselle työlle. Lisäksi he pitivät tärkeänä kollegoiden kanssa käytäviä keskusteluja sekä työkokemusta. Vaikka konsultatiivinen työ on keskeinen osa erityisopettajien työtä, eivät he perustaneet sitä teoreettiselle pohjalle. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | sosiaalisen käyttäytymisen haasteet | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia konsultatiivisesta työstä lapsen haastavan sosiaalisen käyttäytymisen alueella | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206213515 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | konsultointi | |
dc.subject.yso | erityispedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |