Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNärhi, Vesa
dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorBenyamin, Roosa
dc.contributor.authorDahl, Oona
dc.date.accessioned2022-06-21T07:06:37Z
dc.date.available2022-06-21T07:06:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81908
dc.description.abstractKonsultatiivinen työ on aiheena ajankohtainen, mutta sitä on tutkittu vain vähän varhaiskasvatuksen näkökulmasta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on konsultatiivisesta työstä, millaisia konsultatiivisia työtapoja ja käytänteitä he toteuttavat sekä mihin ne perustuvat lapsen haastavan sosiaalisen käyttäytymisen alueella. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja siinä käytettiin fenomenologista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui yksitoista varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ympäri Suomen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisen käyttäytymisen haasteet olivat kuormittavia ja herättivät henkilökunnassa erilaisia tunteita. Konsultatiivisessa työssä korostui sekä monialaisen yhteistyön että vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitys. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat pitivät tärkeänä tiimin sitoutumista konsultaatioprosessiin. Konsultaatiota toteutettiin tarpeen mukaan ja erityisopettajien toteuttamia konsultatiivisia työtapoja olivat tausta- ja tilannetekijöiden kartoittaminen, yhteistyöhön perustuva konsultaatioprosessi sekä substanssiosaamisen jakaminen. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat olivat saaneet tietopohjaa opinnoista, lisäkoulutuksesta ja alan tutkimuksesta toteuttamalleen konsultatiiviselle työlle. Lisäksi he pitivät tärkeänä kollegoiden kanssa käytäviä keskusteluja sekä työkokemusta. Vaikka konsultatiivinen työ on keskeinen osa erityisopettajien työtä, eivät he perustaneet sitä teoreettiselle pohjalle.fi
dc.format.extent48
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersosiaalisen käyttäytymisen haasteet
dc.titleVarhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia konsultatiivisesta työstä lapsen haastavan sosiaalisen käyttäytymisen alueella
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206213515
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikka
dc.contributor.oppiaineSpecial Education
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatus
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Education
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysokonsultointi
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot