Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kokeneet oppivelvollisuutta edeltävän esiopetuksen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, että millaisia pedagogisia keinoja varhaiskasvatuksen erityisopettajilla on toteuttaa oppivelvollisuutta edeltävää esiopetusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen valikoitui harkinnanvaraisella lumipallo-otannalla neljä varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, joilla on kokemusta oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kasvotusten tai zoom -sovelluksen välityksellä. Aineisto analysoitiin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimus osoittaa, että varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuva on laaja ja vastuuta kannetaan monien lapsien erityispedagogiikasta. Hallinnolliset prosessit ovat sujuneet hyvin. Keskussairaalalta, perheneuvolalta tai joltain muulta asiantuntijalta saatu suositus oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta, on helpottanut hallinnollisten prosessien paperitöitä. Tutkimuksessa esiin nousee myös monia konkreettisia keinoja toteuttaa oppivelvollisuutta edeltävää esiopetusta. Pedagogiset asiakirjat ovat koko toiminnan perusta ja runko.
Johtopäätökset osoittavat, että laadukkailla, suunnitelmallisilla ja monipuolisilla tukikeinoilla voidaan tukea erityisentuen lapsen oppimisvalmiuksia parhaalla mahdollisimmalla tavalla. Tutkimuksessani olevat päiväkodit toteuttavat oppivelvollisuutta edeltävää esiopetusta, esiopetuksen perusteiden mukaisesti. Tukikeinot ovat hyvin yksilöllisiä, mutta tarkkaan mietittyjä ja jokaisen lapsen lähtökohtiin sopivia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
Valtonen, Tiia; Kananen, Essi (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.