Death Representations of Animal Characters in Children's Literature
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kuolema ja läheisen menetys ovat väistämättömiä tapahtumia elämässämme, jotka herättävät usein voimakkaita tunteita. Käsitteenä kuoleman ymmärtäminen ja siitä puhuminen voi olla vaikeaa. Lapset ovat usein kiinnostuneita filosofista ja moraalisista kysymyksistä, joihin kuolemakin lukeutuu, mutta ihmiselle niinkin hämmentävästä ja voimakkaita tunteita aiheuttavasta kysymyksestä kuten kuolemasta kertominen lapsille voi tuntua hankalalta. Lastenkirjallisuudessa kuolema on kuitenkin melko yleinen teema. Useissa saduissa kuolema esitetään moraalisena opetukena siitä, kuinka paha saa lopulta palkkansa. Nykypäivän lastenkirjoissa teemaa käsitellään kuitenkin myös realistisemmasta näkökulmasta, jossa kuoleman hetki ja menetykseen liittyvät tunteet ovat keskiössä. Vaikeita teemoja käsitellään usein eläinhahmojen kautta kahdesta syystä: toisaalta pienet lapset samaistuvat helpommin eläinhahmoihin, ja toisaalta vaikeita asioita on helpompaa käsitellä hahmojen muodostaman etäisyyden takia. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten kuolemaa ja menetykseen liittyviä tunteita esitetään englanninkielisessä lastenkirjallisuudessa eläinhahmojen kautta. Tutkielman keskiössä olivat eri metaforat ja muut kielelliset ilmaukset, jotka käsittelivät kuolemaa, kuolemanjälkeistä elämää ja menetykseen liittyviä tunteita. Tutkimukseen valittiin kuusi englanninkielistä lastenkirjaa, joista neljä oli kuvakirjoja ja kaksi romaania. Laadullinen analyysi toteutettiin hyödyntäen KWIC (key-word-in-context) -tutkimusmenetelmää, jossa aineistosta etsittiin esiin nousevia ja toistuvia sanoja ja fraaseja, ja niistä muodostuvia teemoja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kuvainnollisen kielen käyttäminen on yleistä lastenkirjoissa, jotka käsittelevät kuolemaa. Kuvakirjoissa metaforia esiintyi keskimääräisesti enemmän romaaneihin verrattuna. Kuolemanjälkeistä elämää kirjallisuudessa ei juurikaan esitetty, ja kysymys siitä mitä kuoleman jälkeen tapahtuu, jäi avoimeksi kaikissa kirjoissa. Tämä antaa toisaalta lapsille mahdollisuuden pohtia tätä filosofista kysymystä itse ilman että tarinoihin liittyy yksipuolista tai ideologista opetusta. Menetykseen liittyvissä tunteissa aineistosta nousi esiin erityisesti kaksi surun vaihetta: masennus ja hyväksyminen. Kirjat kuvasivat suruun liittyviä eri tunteita, kuten epätoivoa, vihaa ja alakuloisuutta. Yhtenäisenä teemana kirjoista kuitenkin nousi esiin, että suruajan kestettyä jonkin aikaa vaikeat tunteet alkoivat helpottaa, ja päivistä alkoi jälleen löytyä jotain hyvää. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää kaikkeen teemaa käsittelevään englanninkieliseen lastenkirjallisuuteen, sillä aineiston määrä on hyvin rajallinen. Jatkotutkimuksissa olisi myös hyvä huomioida eri ikäryhmille suunnatun kirjallisuuden mahdolliset erot teeman käsittelyssä.
...
Asiasanat
death representations kuolema lastenkirjallisuus kirjallisuudentutkimus englannin kieli kaunokirjallisuus englanninkielinen kirjallisuus lapset (ikäryhmät) metaforat kirjallisuus death children's literature literary research English language fiction and poetry English language literature children (age groups) metaphors literature
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"We can all hear change strumming; won't you sing along?" : metaphors of political action in children's literature
Jalonen, Hilla (2022)Lasten kirjallisuudella voidaan ajatella olevan monia tarkoituksia: se tarjoaa lukijoilleen ajanvietettä, uutta tietoa ja viihdettä. Lasten kirjojen avulla lapset voivat kehittää lukutaitoaan ja oppia ympäröivästä maailmasta. ... -
English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
Hänninen, Maiju (2021)Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hyödyllistä kielten oppimiselle ja yleisesti myös kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja näin ollen lukija-identiteetin ... -
Exploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders
Kivelä, Kirsti (2016)Kirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden ... -
"What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children
Lundell, Leea (2010)Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen Pohjoinen monikielisyys - hanketta, jonka tavoitteena on tutkia monikielisyyttä Pohjoiskalotin alueella. Projektissa hyödynnetään sosiolingvistiikkaa, kriittistä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.