University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Finnish Bookstagrammers’ Perceptions of Learning English through Literature and Participating in the Bookstagram Community

Thumbnail
View/Open
387.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lieska, Amalia
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kirjallisuudella on historian saatossa ollut erilaisia funktioita kielenoppimisessa, ja sen merkitys tunnistetaan yhä. Perinteisesti kirjallisuuden avulla on opetettu muun muassa kielioppia ja sanastoa, mutta nykytutkimus on painottanut kirjallisuuden merkitystä myös kulttuuritietoisuuden rakentajana. Aikaisempi tutkimus on kuitenkin keskittynyt vieraskielisen kirjallisuuden käyttöön luokkahuoneessa, eikä informaaleissa konteksteissa tapahtuvaa vieraalla kielellä lukemista ole juurikaan tutkittu. Tutkielmani tavoitteena onkin selvittää, kuinka suomea äidinkielenään puhuvat kokevat oppineensa englantia vapaa-ajan lukuharrastuksen ja sosiaalisen median Bookstagram-kirjayhteisön kautta. Tutkielman osallistujiksi on valittu kaksi Bookstagrammaajaa, jotka lukevat aktiivisesti englanniksi vapaa-ajallaan. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla osallistujia puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kirjallisuuden lukeminen koetaan suurimmaksi osaksi hyödylliseksi tavaksi oppia sekä kieltä että sitä ympäröivää kulttuuria. Haastateltavien mukaan kirjallisuutta tulisi hyödyntää vieraiden kielten tunneilla useammin, oppilaslähtöisemmin ja tarpeeksi pohjustaen. Vapaa-ajalla tapahtuva englanniksi lukeminen nähtiin hyvin positiivisessa valossa, ja se koettiin myös sisäisesti motivoivana. Bookstagram-yhteisöllä ei sen sijaan vaikuttanut olevan suoraa yhteyttä kielenoppimiseen, mutta yhteisöt koettiin vapauttaviksi ja motivoiviksi harrastusympäristöiksi. Tutkimustulokset voivat auttaa kehittämään kirjallisuuden käyttöä opetuksessa sekä ymmärtämään, millaiset seikat motivoivat oppijoita lukemaan vieraalla kielellä sekä koulussa että vapaa-ajalla. Tutkimustulosten yleistäminen on haastavaa pienen otoksen takia, joten jatkotutkimus voi kehittää laajempaa ymmärrystä näistä aiheista. Kattavamman kokonaiskuvan luomiseksi jatkotutkimus voisi tarkastella myös kieltenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä vieraskielistä kirjallisuutta koskien. ...
Keywords
foreign language reading Bookstagram vieraalla kielellä lukeminen haastattelututkimus informaali oppiminen kielen oppiminen lukeminen englanninkielinen kirjallisuus interview study informal learning language learning reading English language literature
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202071413

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning English through video games : Finnish learners' experiences 

    Väisänen, Ari-Pekka (2018)
    Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ...
  • English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms. 

    Hänninen, Maiju (2021)
    Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hyödyllistä kielten oppimiselle ja yleisesti myös kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja näin ollen lukija-identiteetin ...
  • “Hopefully nähdään” : North American Finnish language learners building community through virtual conversation hours 

    Muhonen, Anu; Räsänen, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
    In the Finnish Studies Programs at two North-American universities, Finnish language students have collaborated online and participated in informal virtual conversational coffee hour meetings. These meetings are offered ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Learning English informally through authentic literacy practices : a case study of Finnish 8th grade students 

    Linnakylä, Anna (2010)
    Suomalaisnuorten arjessa englanninkieliset tekstit ja kielenkäyttötavat ovat yleisiä. Nuorisokulttuuri on kansainvälistä ja sen yhteinen kieli on entistä useammin englanti. Uuden teknologian kehittymisen myötä monimediaiset ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre