"We can all hear change strumming; won't you sing along?" : metaphors of political action in children's literature
Lasten kirjallisuudella voidaan ajatella olevan monia tarkoituksia: se tarjoaa lukijoilleen ajanvietettä, uutta tietoa ja viihdettä. Lasten kirjojen avulla lapset voivat kehittää lukutaitoaan ja oppia ympäröivästä maailmasta. Usein ajatellaan, että lapset ovat aikuisia herkempiä ulkopuolisille vaikutteille, ja näin ollen alttiimpia ideologioille, joita he kohtaavat. Vaikka moni haluaisi lasten kirjojen ja politiikan olevan erillään toisistaan, todellisuudessa lastenkirjallisuus pitää sisällään monenlaisia ajatusmalleja, joilla on kyky vaikuttaa lasten näkemyksiin esimerkiksi yhteiskunnallisista asioista. Metaforilla on monia tarkoituksia, mutta niiden pääperiaatteena on se, että verrataan kahta eri konseptia, jotka saattavat olla hyvin erilaisia keskenään. Metaforat perustuvat siihen ajatukseen, että sanalla voi olla kaksi eri
tarkoitusta. Metaforat ovat yhteiskunnallisesti vaikuttavia, sillä niillä voi viestiä ideologioita epäsuoralla tavalla.
Metaforia käytetäänkin yleisesti retorisena keinona: tapana vaikuttaa muihin, tai tapana saada muut ymmärtämään oma näkökulma kuvainnollisen kielen avulla. Tässä tutkimuksessa pyrin löytämään ja analysoimaan metaforia Amanda Gormanin kirjassa “Change Sings: A Children’s Anthem”. Aineisto valikoitui, sillä Gorman on kirjailijan lisäksi aktivisti, ja käsittelee kirjassaan yhteiskunnallisesti merkittäviä teemoja. Pyrkimyksenä oli selvittää, millaisia metaforia aineistosta löytyy, ja mihin poliittisiin tai yhteiskunnallisiin ilmiöihin niillä viitataan. Tutkimus toteutettiin analysoimalla aineistoa kriittisen metafora-analyysin avulla vaiheittain: metaforat tunnistettiin, luokiteltiin kategorioihin, tarkasteltiin laajemmalla yhteiskunnallisella tasolla, sekä tunnistettiin ilmiöt, joihin niillä viitattiin. Tutkimuksessa selvisi, että aineistossa on metaforia, jotka voidaan luokitella erilaisiin semanttisiin pääryhmiin: ääni, ympäristö ja liike. Metaforilla viitattiin ihmisten yhtenäisyyteen, poliittisen liikkeen etenemiseen ja vahvistumiseen, yhteiskunnalliseen muutokseen sekä
omien poliittisten näkemysten ilmaisemiseen avoimesti. Myös intertekstuaalisia metaforia aineistosta löytyi.
Aineisto ja sen metaforat käsittelevät poliittista aktivismia siihen kannustavalla ja positiivisella sävyllä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5409]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Death Representations of Animal Characters in Children's Literature
Huovinen, Aino (2022)Kuolema ja läheisen menetys ovat väistämättömiä tapahtumia elämässämme, jotka herättävät usein voimakkaita tunteita. Käsitteenä kuoleman ymmärtäminen ja siitä puhuminen voi olla vaikeaa. Lapset ovat usein kiinnostuneita ... -
Language Ideology and Japan’s English Education Reform : A Critical Discourse Analysis of the Reporting in The Japan Times
Loisa, Janne (2019)Japanin englanninopetusjärjestelmää on pyritty uudistamaan lukuisia kertoja 1980-luvulta lähtien. Englannin kielen taitotaso on Japanissa kuitenkin edelleen yksi Aasian alhaisimpia, ja vuonna 2013 Japanin hallitus ryhtyi ... -
English language children’s literature in teaching : an overview of the current situation in the Finnish elementary school’s English language classrooms.
Hänninen, Maiju (2021)Kirjallisuuden lukemisen katsotaan olevan hyödyllistä kielten oppimiselle ja yleisesti myös kehitykselle. Lukija-identiteettimme kerrotaan alkavan muodostuvan jo varhaislapsuudessa, ja näin ollen lukija-identiteetin ... -
Racial discourse in James Baldwin's Blues for Mister Charlie (1964) : drama and the hegemonic struggle
Kokkinen, Jari K. (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
The representation of women and men in Collins Cobuild English Language Dictionary
Kangasniemi, Teresa (2002)