Representations of Families in Children’s Literature
Tekijät
Päivämäärä
2022Oppiaine
Master's Degree Programme in EducationMaster's Degree Programme in EducationVarhaiskasvatusEarly Childhood EducationTekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
This qualitative study examines representations of families in nineteen fictional picture books for young children. The aim of this thesis is to understand how families are constructed and presented in children’s literature, in terms of different family structures, functioning systems and interrelationships. Further discussion also considers the use of children’s literature in both family and educational environments. Family theories, language learning and children’s learning and development around the ages of 3-7 years are considered in relation to the chosen books. Four stages of iterative content analysis are utilised to consider the stories over eight interrelated categories, which are then presented and discussed to address the research questions. Findings included a broad range of family types and relationships within the selected literature. The family were supportive of the child protagonists. Lead caregivers varied in age, gender and familial relationships, and the presence of parents, siblings, pets, and extended family also varied. Considerable context was given though illustration, and roles were defined though both text and illustration. These stories were short, welcoming, and often humorous, but the themes within them and the potential for deep learning and consideration of heavy topics suggests that children’s literature is an undervalued medium for learning and development. Adults, both in an educator and a caregiver role, could benefit greatly from exploring children’s literature.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Playful Affordances of Picture Book Apps for Children
Järvenpää, Hanna (A. Jahn-Sudmann c/o Zentrum für Interdisziplinäre Medienwissenschaft, 2021)The tradition of children’s literature has evolved side by side with the market of children’s entertainment, games, and toys. The selection of contemporary print products includes a wide variety of materially or technologically ... -
”Mietin voiko lapsella olla kaksi äitiä tai isää” : perheiden representaatioita 1990- ja 2000-lukujen suomalaisessa lastenkirjallisuudessa
Luukkainen, Kaisla (2022)Tutkielmassa tarkastellaan perheiden representaatioita 1990- ja 2000-lukujen suomalaisessa lastenkirjallisuudessa. Aineistoon valitut teokset koostuvat viidestä kyseisille vuosikymmenille sijoittuvasta lastenkirjasta, mille ... -
Death Representations of Animal Characters in Children's Literature
Huovinen, Aino (2022)Kuolema ja läheisen menetys ovat väistämättömiä tapahtumia elämässämme, jotka herättävät usein voimakkaita tunteita. Käsitteenä kuoleman ymmärtäminen ja siitä puhuminen voi olla vaikeaa. Lapset ovat usein kiinnostuneita ... -
Härmistetty kuolema : pelonhallintaa zombi-kuvakirjoissa
Ylönen, Susanne (Taidehistorian seura, 2018)Artikkeli tarkastelee zombikuvakirjojen tapoja käsitellä zombeissa ruumiillistuvaa rumaa ja väkivaltaista kuolemaa. Se keskittyy erityisesti tapoihin, joilla zombeihin liittyviä pelkoja pyritään kuvakirjoissa hallitsemaan. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.