Yritysaktivismi Z-sukupolven kuluttajien näkökulmasta
Yritysaktivismi on nouseva trendi, jonka monet yritykset sisällyttävät markkinointiinsa. Sen kautta yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja pyrkivät yleensä saamaan aikaan jonkinlaista muutosta. Yritysten rooli yhteiskunnallisessa keskustelussa on kiistatta kasvanut. Samaan aikaan kuluttajien odotukset yritysten yhteiskunnalliseen osallistumiseen ovat nousseet. Erityisesti Z-sukupolvi, jonka suurimmat arvot liittyvät vastuullisuuteen ja yhteiskunnan hyvinvoinnista huolehtimiseen, odottavat yrityksiltä kannanottoja epäkohtiin. Yritysaktivismi on kuitenkin usein riskialtis keino, jota yritykset ovat historiallisesti vältelleet sidosryhmien karkottamisen pelossa. Lisäksi sen on välityttävä autenttisena ollakseen toimiva markkinointikeino. Tässä laadullisessa tutkielmassa pyrittiin tarkemmin analysoimaan Z-sukupolven suhtautumista yritysaktivismin ilmiöön, kartoittamaan heidän odotuksiaan sekä ymmärtämään, millainen yritysaktivismi on heidän mielestään autenttista. Aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla, jotka koostuivat Z-sukupolven edustajista. Fokusryhmiä oli kokonaisuudessaan viisi, joista jokaiseen osallistui 3–5 haastateltavaa. Yhteensä haastateltavia oli 19. Tulokset osoittivat, että Z-sukupolvi pitää yritysaktivismia yleisesti myönteisenä, tehokkaana vaikuttamisen keinona, jolla pyritään saamaan aikaan muutosta niin yksilö- kuin yhteiskuntatasolla sekä kasvattamaan voittoja ja asiakaskuntaa. Z-sukupolvi pitää yrityksiä vastuussa aktivismin harjoittamiseen, mikäli niiden resurssit riittävät siihen. Yksilötasolla muutoksen aikaansaaminen voi olla jopa mahdotonta, ja yritysten tulee vaikuttavina yhteiskunnallisina toimijoina edistää muun muassa ympäristön hyvinvoinnin, tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Aktivismin autenttisuus voi syntyä useista tekijöistä, ja joillekin autenttisen viestin välittymisen ei ole tärkeää. Olennaisinta on, että aktivismin taustalta löytyy
todellisia tekoja yhteisen hyvän puolesta. Tutkimus korostaa, että Z-sukupolven näkökulmasta yritysaktivismia on tärkeää harjoittaa, mutta se tulee tehdä harkiten ja strategisesti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ... -
Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Oikarinen, Iida (2023)Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ... -
Z-sukupolven motivaatio energian säästämistä kohtaan
Halme, Oona (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten voidaan saada aikaan käyttäytymisen muutos kohti energiaa säästävää kulutusta. Tutkimuksen kohteeksi on valittu Z-sukupolvi ja erityisesti heidän motivaationsa ... -
Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
Aarnivuo, Pauliina (2021)Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on nähty elintarvikealalla, ja yritykset hyödyntävätkin tällaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin ... -
Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
Patama, Sofia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua ...