Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorHeinänen, Katri
dc.date.accessioned2022-06-17T07:21:33Z
dc.date.available2022-06-17T07:21:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81844
dc.description.abstractLukion opetussuunnitelmassa 2020 painotetaan muun muassa oppilaiden kulttuurista osaamista. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että opetuksen tavoitteena on auttaa oppilaita selviytymään erilaisissa kulttuurisissa ympäristöissä sensitiivisesti eri kulttuureihin suhtautuen. Nykyiset englannin kielen oppikirjat ja muut materiaalit eivät kuitenkaan välttämättä täysin vastaa oppilaiden tarvitsemaa kulttuurillista opetusta. Oppikirjojen teksteistä sekä tehtävistä puuttuu autenttisuus sekä usein myös keinot motivoida oppilaita. Tämän materiaalipaketin pohjana toimii teoriaosa, jossa käydään läpi kulttuurin sekä kulttuuritietoisuuden käsityksiä sekä elokuvien autenttisuuden ja motivaatiokyvyn hyödyntämistä opetuksessa. Teoriaosuus käsittelee myös englanninkielisiä maita Kachrun kolmen ympyrän mallin avulla ja perustelee materiaalipakettiin valikoituneet maat tämän avulla. CEFR 2001 ja Lukion opetussuunnitelma 2020 toimivat perustana koko materiaalin tekemiselle, ja ne kertovat materiaalipaketin aiheiden käsittelemiseen vaadittavat kulttuurilliset sekä kielelliset taidot. Materiaalipaketti sisältää monipuolisia tehtäviä jaoteltuina erilaisten kulttuurillisten aiheiden alle. Tehtävien tarkoituksena on lisätä ja monipuolistaa oppilaiden tietoutta englanninkielisten maiden kulttuureista elokuvien avulla, sekä helpottaa oppilaiden mahdollista tulevaa kulttuurienvälistä kommunikointia. Suuri osa tehtävistä onkin keskustelua ja elokuvien pätkien tai trailereiden katsomista, mutta myös tiedon itsenäistä etsintää. Maat, joista materiaalipaketin elokuvat ovat peräisin, on valittu pohjautuen sekä Kachrun teorian Inner Circle:stä että Outer Circle:stä, maiden elokuvateollisuuksien suomien mahdollisuuksien eli englanninkielisten elokuvien, mukaan. Materiaalipaketti on tarkoitettu lukion englannin kielen opettajille, jotka haluavat käyttää elokuvia opetuksessaan ja tarvitsevat lisämateriaalia kulttuurista opettamiseen.fi
dc.format.extent66
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othercultural awareness
dc.subject.otherintercultural competence
dc.subject.otherfilm
dc.titleUsing films to teach about the cultures of the English-speaking world : A material package
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206173453
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokulttuurienvälisyys
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoautenttisuus
dc.subject.ysointerculturalism
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoculture
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysoauthenticity
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record