Using films to teach about the cultures of the English-speaking world : A material package
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lukion opetussuunnitelmassa 2020 painotetaan muun muassa oppilaiden kulttuurista osaamista. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että opetuksen tavoitteena on auttaa oppilaita selviytymään erilaisissa kulttuurisissa ympäristöissä sensitiivisesti eri kulttuureihin suhtautuen. Nykyiset englannin kielen oppikirjat ja muut materiaalit eivät kuitenkaan välttämättä täysin vastaa oppilaiden tarvitsemaa kulttuurillista opetusta. Oppikirjojen teksteistä sekä tehtävistä puuttuu autenttisuus sekä usein myös keinot motivoida oppilaita.
Tämän materiaalipaketin pohjana toimii teoriaosa, jossa käydään läpi kulttuurin sekä kulttuuritietoisuuden käsityksiä sekä elokuvien autenttisuuden ja motivaatiokyvyn hyödyntämistä opetuksessa. Teoriaosuus käsittelee myös englanninkielisiä maita Kachrun kolmen ympyrän mallin avulla ja perustelee materiaalipakettiin valikoituneet maat tämän avulla. CEFR 2001 ja Lukion opetussuunnitelma 2020 toimivat perustana koko materiaalin tekemiselle, ja ne kertovat materiaalipaketin aiheiden käsittelemiseen vaadittavat kulttuurilliset sekä kielelliset taidot.
Materiaalipaketti sisältää monipuolisia tehtäviä jaoteltuina erilaisten kulttuurillisten aiheiden alle. Tehtävien tarkoituksena on lisätä ja monipuolistaa oppilaiden tietoutta englanninkielisten maiden kulttuureista elokuvien avulla, sekä helpottaa oppilaiden mahdollista tulevaa kulttuurienvälistä kommunikointia. Suuri osa tehtävistä onkin keskustelua ja elokuvien pätkien tai trailereiden katsomista, mutta myös tiedon itsenäistä etsintää. Maat, joista materiaalipaketin elokuvat ovat peräisin, on valittu pohjautuen sekä Kachrun teorian Inner Circle:stä että Outer Circle:stä, maiden elokuvateollisuuksien suomien mahdollisuuksien eli englanninkielisten elokuvien, mukaan. Materiaalipaketti on tarkoitettu lukion englannin kielen opettajille, jotka haluavat käyttää elokuvia opetuksessaan ja tarvitsevat lisämateriaalia kulttuurista opettamiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
Autio, Laura Kaarina (2012)Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ...