Using films to teach about the cultures of the English-speaking world : A material package
Lukion opetussuunnitelmassa 2020 painotetaan muun muassa oppilaiden kulttuurista osaamista. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että opetuksen tavoitteena on auttaa oppilaita selviytymään erilaisissa kulttuurisissa ympäristöissä sensitiivisesti eri kulttuureihin suhtautuen. Nykyiset englannin kielen oppikirjat ja muut materiaalit eivät kuitenkaan välttämättä täysin vastaa oppilaiden tarvitsemaa kulttuurillista opetusta. Oppikirjojen teksteistä sekä tehtävistä puuttuu autenttisuus sekä usein myös keinot motivoida oppilaita.
Tämän materiaalipaketin pohjana toimii teoriaosa, jossa käydään läpi kulttuurin sekä kulttuuritietoisuuden käsityksiä sekä elokuvien autenttisuuden ja motivaatiokyvyn hyödyntämistä opetuksessa. Teoriaosuus käsittelee myös englanninkielisiä maita Kachrun kolmen ympyrän mallin avulla ja perustelee materiaalipakettiin valikoituneet maat tämän avulla. CEFR 2001 ja Lukion opetussuunnitelma 2020 toimivat perustana koko materiaalin tekemiselle, ja ne kertovat materiaalipaketin aiheiden käsittelemiseen vaadittavat kulttuurilliset sekä kielelliset taidot.
Materiaalipaketti sisältää monipuolisia tehtäviä jaoteltuina erilaisten kulttuurillisten aiheiden alle. Tehtävien tarkoituksena on lisätä ja monipuolistaa oppilaiden tietoutta englanninkielisten maiden kulttuureista elokuvien avulla, sekä helpottaa oppilaiden mahdollista tulevaa kulttuurienvälistä kommunikointia. Suuri osa tehtävistä onkin keskustelua ja elokuvien pätkien tai trailereiden katsomista, mutta myös tiedon itsenäistä etsintää. Maat, joista materiaalipaketin elokuvat ovat peräisin, on valittu pohjautuen sekä Kachrun teorian Inner Circle:stä että Outer Circle:stä, maiden elokuvateollisuuksien suomien mahdollisuuksien eli englanninkielisten elokuvien, mukaan. Materiaalipaketti on tarkoitettu lukion englannin kielen opettajille, jotka haluavat käyttää elokuvia opetuksessaan ja tarvitsevat lisämateriaalia kulttuurista opettamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
Autio, Laura Kaarina (2012)Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ... -
Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
Nissinen, Amanda (2024)Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten ... -
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.