Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että
lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on
todennut, että itsearviointia on tärkeä harjoitella ja, että opettajan tulisi tukea oppilaita
itsearvioinnissa. Lukiossa itsearviointi on osa myös kielten opiskelua esimerkiksi kieliprofiilin
muodossa (NCCGUSE 2020).
Tämä maisterin tutkielma yhdistää itsearvioinnin ja englannin suullisen kielitaidon teemat
tavoitteenaan selvittää lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden näkemyksiä ja
kokemuksia englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnista ja siihen liittyvästä tuesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, millaista tukea opiskelijat mahdollisesti toivoisivat
saavansa enemmän englannin suullisen kielitaidon itsearviointiin. Tutkimus keskittyy
nimenomaan englannin suulliseen kielitaitoon, koska suullisella kielitaidolla on nykyään
huomattava rooli kielten opetuksessa
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi yhteensä 42 lukion ensimmäisen
vuosikurssin opiskelijaa kahdesta lukiosta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat ovat
pääosin tyytyväisiä englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin määrään ja siihen saamaansa
tukeen. Lisäksi tuloksista selviää, että osallistujien näkemykset vaihtelevat positiivisen ja
negatiivisen välillä, mutta enemmistö kokee englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin
olevan ainakin melko hyödyllistä ja helppoa.
Tutkimuksella kartoitettiin opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia, jotta opettajat voisivat
mahdollisesti tukea opiskelijoita entistä paremmin. Opiskelijat eivät siis itse kokeneet tarvetta
lisätuelle itsearviointiin liittyen, mutta opiskelijoiden vastaukset antoivat osittain kovin kapean
kuvan itsearvioinnin hyödyistä, minkä vuoksi tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille
mahdollinen tarve laajentaa opiskelijoiden ymmärrystä itsearvioinnista ja sen hyödyistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
Keränen, Iiro (2017)Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat ... -
"Voi ei, nää on tosi hyviä verrattuna muhun!" : uudenlaisen arviointimenetelmän toimivuus ranskan suullisen kielitaidon itsearvioinnissa
Leblay, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ... -
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students
Härmälä, Jesse (2022)Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ...