Show simple item record

dc.contributor.advisorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.authorSuomalainen, Enni
dc.date.accessioned2022-06-14T05:22:39Z
dc.date.available2022-06-14T05:22:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81681
dc.description.abstractItsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä harjoitella ja, että opettajan tulisi tukea oppilaita itsearvioinnissa. Lukiossa itsearviointi on osa myös kielten opiskelua esimerkiksi kieliprofiilin muodossa (NCCGUSE 2020). Tämä maisterin tutkielma yhdistää itsearvioinnin ja englannin suullisen kielitaidon teemat tavoitteenaan selvittää lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnista ja siihen liittyvästä tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, millaista tukea opiskelijat mahdollisesti toivoisivat saavansa enemmän englannin suullisen kielitaidon itsearviointiin. Tutkimus keskittyy nimenomaan englannin suulliseen kielitaitoon, koska suullisella kielitaidolla on nykyään huomattava rooli kielten opetuksessa Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyllä, johon vastasi yhteensä 42 lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa kahdesta lukiosta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat ovat pääosin tyytyväisiä englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin määrään ja siihen saamaansa tukeen. Lisäksi tuloksista selviää, että osallistujien näkemykset vaihtelevat positiivisen ja negatiivisen välillä, mutta enemmistö kokee englannin suullisen kielitaidon itsearvioinnin olevan ainakin melko hyödyllistä ja helppoa. Tutkimuksella kartoitettiin opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia, jotta opettajat voisivat mahdollisesti tukea opiskelijoita entistä paremmin. Opiskelijat eivät siis itse kokeneet tarvetta lisätuelle itsearviointiin liittyen, mutta opiskelijoiden vastaukset antoivat osittain kovin kapean kuvan itsearvioinnin hyödyistä, minkä vuoksi tutkimuksen pohdinnassa tuodaan esille mahdollinen tarve laajentaa opiskelijoiden ymmärrystä itsearvioinnista ja sen hyödyistä.fi
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otheroral skills
dc.subject.otherself-assessment
dc.subject.otherstudents' views
dc.subject.otherEnglish as a foreign language
dc.titleFinnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206143290
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysolanguage skills
dc.subject.ysostudents
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysoself-evaluation
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record