Yläkoulun hiihtotuntien viihtyvyyteen vaikuttavat tekijät oppilaiden kokemana
Authors
Date
2022Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia hiihtotuntien viihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät ja heikentävät hiihtotunneilla viihtymistä oppilaiden kokemana sekä sitä, miten oppilaiden mielestä hiihtotuntien viihtyvyyttä voitaisiin edistää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Lähestymistapana käytettiin fenomenologista lähestymistapaa. Kohderyhmänä toimi 26 yhdeksännen luokan oppilasta, jotka valittiin harkinnanvaraisella otannalla. Aineisto kerättiin narratiivista lähestymistapaa käyttäen teemakirjoitelman avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella muodostui kolme pääteemaa: hiihtotuntien sisältö, ilmapiiri sekä olosuhteet ja välineet. Oppilaiden kokemusten mukaan hiihtotuntien viihtyvyyteen vaikuttavat tekijät olivat hiihtotunnin toiminta, opetusmenetelmät, rauha/kiire, kilpailullisuus/yhteistoiminnallisuus, liikunnanopettajan ja liikuntaryhmän vaikutus, sääolosuhteet sekä ladun ja välineiden kunto. Oppilaiden viihtyvyyttä hiihtotunneilla edistivät vapaavalintainen toiminta, hiihtoretket, mäenlasku sekä kavereiden kanssa tai itsenäisesti toimiminen. Sitä edisti myös hyvä, rauhallinen ja kilpailuhenkisyyttä välttävä ilmapiiri sekä mukava opettaja ja hyvä ryhmä. Sitä edisti myös hyvä ja aurinkoinen sää, hyvät ladut sekä hyväkuntoiset ja sopivat välineet sekä luistavat sukset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ne tekijät, jotka tekevät viihtyisän hiihtotunnin, ovat samassa linjassa Decin ja Ryanin (1985) itsemääräämisteorian psykologisten perustarpeiden tyydyttämisen sekä tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston kanssa. Siten psykologiset perustarpeet ja tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto tekevät hiihtotunnista viihtyisän. Tämän lisäksi voidaan todeta, että viihtyisä hiihtotunti sisältää elämyksellisyyttä sekä tunteen hiihdon vauhdikkuudesta ja helppoudesta. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää liikunnanopetuksen hiihtotuntien viihtyvyyden edistämisessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yläkoulun oppilaiden motivaatioon vaikuttavat tekijät koulun yleisurheilutunneilla
Outinen, Laura (2013) -
Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia
Koskela, Susanna; Tuokko, Laura (2018)Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kouluhyvinvointia edistäviä asioita kahdella tutkimukseemme osallistuneella yläkoululla on käytössään ja millainen rooli liikunnalla on kouluhyvinvoinnin osana. Lisäksi ... -
7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana
Alanen, Sakari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 7.-luokkalaisten oppilaiden omaa kokemusta motivaatiosta, viihtymisestä ja ahdistuneisuudesta koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä
Mattila, Salli (2019)Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja ajatuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä mitä yläkouluikäiset ajattelevat yleisesti koululiikunnasta; onko se ...