dc.contributor.advisor | Bottas, Reijo | |
dc.contributor.author | Martikkala, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-14T04:48:10Z | |
dc.date.available | 2022-06-14T04:48:10Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81676 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia hiihtotuntien viihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät ja heikentävät hiihtotunneilla viihtymistä oppilaiden kokemana sekä sitä, miten oppilaiden mielestä hiihtotuntien viihtyvyyttä voitaisiin edistää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Lähestymistapana käytettiin fenomenologista lähestymistapaa. Kohderyhmänä toimi 26 yhdeksännen luokan oppilasta, jotka valittiin harkinnanvaraisella otannalla. Aineisto kerättiin narratiivista lähestymistapaa käyttäen teemakirjoitelman avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella muodostui kolme pääteemaa: hiihtotuntien sisältö, ilmapiiri sekä olosuhteet ja välineet. Oppilaiden kokemusten mukaan hiihtotuntien viihtyvyyteen vaikuttavat tekijät olivat hiihtotunnin toiminta, opetusmenetelmät, rauha/kiire, kilpailullisuus/yhteistoiminnallisuus, liikunnanopettajan ja liikuntaryhmän vaikutus, sääolosuhteet sekä ladun ja välineiden kunto. Oppilaiden viihtyvyyttä hiihtotunneilla edistivät vapaavalintainen toiminta, hiihtoretket, mäenlasku sekä kavereiden kanssa tai itsenäisesti toimiminen. Sitä edisti myös hyvä, rauhallinen ja kilpailuhenkisyyttä välttävä ilmapiiri sekä mukava opettaja ja hyvä ryhmä. Sitä edisti myös hyvä ja aurinkoinen sää, hyvät ladut sekä hyväkuntoiset ja sopivat välineet sekä luistavat sukset.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ne tekijät, jotka tekevät viihtyisän hiihtotunnin, ovat samassa linjassa Decin ja Ryanin (1985) itsemääräämisteorian psykologisten perustarpeiden tyydyttämisen sekä tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston kanssa. Siten psykologiset perustarpeet ja tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto tekevät hiihtotunnista viihtyisän. Tämän lisäksi voidaan todeta, että viihtyisä hiihtotunti sisältää elämyksellisyyttä sekä tunteen hiihdon vauhdikkuudesta ja helppoudesta. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää liikunnanopetuksen hiihtotuntien viihtyvyyden edistämisessä. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikuntaviihtyvyys | |
dc.subject.other | liikuntamotivaatio | |
dc.subject.other | hiihtotunti | |
dc.subject.other | maastohiihto | |
dc.title | Yläkoulun hiihtotuntien viihtyvyyteen vaikuttavat tekijät oppilaiden kokemana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206143285 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | hiihto | |
dc.subject.yso | viihtyvyys | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |