University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

7.-luokkalaisten oppilaiden motivaatio, viihtyminen ja ahdistuneisuus oppilaiden ja liikunnanopettajien kokemana

Thumbnail
View/Open
871.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Alanen, Sakari
Date
2020
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten 7.-luokkalaisten oppilaiden omaa kokemusta motivaatiosta, viihtymisestä ja ahdistuneisuudesta koululiikunnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten liikunnanopettajat uskovat heidän 7.-luokkalaisten oppilaiden kokevan motivaation, viihtymisen ja ahdistuneisuuden liikuntatunneilla. Lopuksi tutkittiin eroja oppilaiden ja liikunnanopettajien sekä poika- ja tyttöoppilaiden vastausten välillä liittyen oppilaiden motivaatioon, viihtymiseen ja ahdistuneisuuteen. Tutkimukseen osallistui oppilaita (N=459) ja liikunnanopettajia (N=18) Etelä-, Keski- ja Itä-Suomesta. Oppilaiden ja opettajien aineistot kerättiin sähköisesti kyselylomakkeilla. Lomakkeet käsittelivät motivaatiota, viihtymistä ja ahdistuneisuutta. Motivaatiota selvitettiin psykologisten perustarpeiden BPN-PE -mittarilla (BPN-PE; Vlachopoulos ym. 2011) sekä motivaatioilmastomittarilla (Soini ym. 2004). Viihtymistä mitattiin Sport Commitment Questionnaire-2:n (SCQ2) Enjoyment ulottuvuudella (SCQ2; Scanlan ym. 2016) ja ahdistuneisuutta koululiikunnan tilanneahdistuneisuusmittarilla (PESAS; Yli-Piipari ym. 2009). Psykologisten perustarpeiden ja motivaatioilmaston yhteyksiä viihtymiseen ja ahdistuneisuuteen tutkittiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimella. Oppilaiden ja opettajien sekä poika- ja tyttöoppilaiden keskiarvoeroja mitatuissa muuttujissa analysoitiin riippumattomien otosten t-testillä. Tulokset osoittivat oppilaiden aineistossa psykologisten perustarpeiden korreloivan positiivisesti viihtymisen ja negatiivisesti ahdistuneisuuden kanssa. Opettajien aineistossa autonomia korreloi positiivisesti viihtymisen kanssa ja koettu pätevyys sekä sosiaalinen yhteenkuuluvuus negatiivisesti ahdistuneisuuden kanssa. Koettu motivaatioilmasto korreloi molemmissa aineistoissa niin, että sekä tehtäväsuuntautuneisuus että kilpailusuuntautuneisuus olivat positiivisesti yhteydessä viihtymiseen. Oppilaiden aineistossa tehtäväsuuntautuneisuus korreloi negatiivisesti ja kilpailusuuntautuneisuus positiivisesti ahdistuneisuuden kanssa. Oppilaiden ja opettajien aineistojen välisistä eroista selvisi, että opettajat uskoivat oppilaiden kokevan autonomiaa ja kilpailusuuntautuneisuutta enemmän, kuin oppilaat. Oppilaat sen sijaan kokivat liikuntatuntien motivaatioilmaston enemmän tehtäväsuuntautuneeksi, kuin mitä opettajat uskoivat oppilaiden kokevan. Poika- ja tyttöoppilaiden aineistoja vertailtaessa selvisi, että pojat viihtyvät liikuntatunneilla paremmin kuin tytöt ja pojat kokevat liikuntatunnit tyttöjä enemmän sekä tehtävä- että kilpailusuuntautuneiksi. Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voidaan todeta, että psykologisten perustarpeiden täyttyminen sekä tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto lisäävät oppilaiden viihtymistä liikuntatunneilla. Kilpailusuuntautuneisuus vaikuttaa aiheuttavan oppilaissa sekä positiivisia että negatiivisia tuntemuksia. Opettajat vaikuttavat tuntevan oppilasryhmänsä motivaatiokokemukset kohtuullisen hyvin. Aikaisempien tutkimusten perusteella voidaan pitää hyvänä asiana, että oppilaat kokivat liikuntatunnit tehtäväsuuntautuneempana kuin mitä opettajat uskoivat heidän kokevan. ...
 
The aim of this study was to investigate Finnish 7th-grade students` motivation, enjoyment and anxiety in physical education. Additionally, it was studied how physical education teachers believe their students experience motivation, enjoyment and anxiety during physical education classes. Subsequently, it was investigated if there were differences between students and teachers and girls and boys in measured variables. Total of 459 students and 18 teachers participated the study. Participants were from Southern, Central and Eastern part of Finland. Both students` and teachers` data was collected by electrical questionnaires. Motivation was investigated by using the Basic Psychological Needs in Physical Education Scale (BPN-PE; Vlachopoulos ym. 2011) and Motivational Climate in Physical Education Scale (Soini ym. 2004). Enjoyment was examined by using Enjoyment subscale of the Sport Commitment Questionnaire 2 (SCQ2; Scanlan ym. 2016) and anxiety by using Physical Education State Anxiety scale (PESAS; Yli-Piipari ym. 2009). Correlations between basic psychological needs, motivational climate, enjoyment and anxiety were analyzed by using Pearson`s correlation coefficient. Differences between students and teachers as well as boys and girls were analyzed by using Independent-Samples t-test. The results of this study revealed that basic psychological needs correlated positively with enjoyment and negatively with anxiety in students` data. In teachers` data autonomy correlated positively with enjoyment and competence and social relatedness correlated negatively with anxiety. Task-oriented motivational climate and ego-oriented motivational climate correlated positively with enjoyment in students’ and teachers’ data. In students` data task-oriented motivatonal climate correlated negatively with anxiety and ego-oriented motivational climate positively with anxiety. Teachers believed that their students experienced more autonomy and ego-oriented motivational climate than their students experienced themselves. On the other hand, students experienced physical education classes more task-oriented than teachers believed their students did. The results between boys and girls showed that boys experienced more enjoyment than girls during classes. Boys also experienced physical education more task and ego-oriented than girls. To sum up the study it can be said that when basic psychological needs have been filled and motivational climate is task-oriented, students experience more enjoyment. It seems like ego-oriented climate causes both positive and negative motivational experiences among students. To conclude, teachers seem to know their students` motivational experiences decently well and based on former research it can be found as a good matter that students experienced physical education classes more task-oriented than teachers believed they did. ...
 
Keywords
psykologiset perustarpeet motivaatio koululiikunta liikunta oppilaat motivaatioilmasto liikunnanopettajat viihtyvyys ahdistus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003312601

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teknologia-avusteisen opetuksen yhteys 5.-luokkalaisten oppilaiden kokemaan motivaatioilmastoon, viihtymiseen ja liikuntamotivaatioon koulun liikuntatunneilla 

    Hietanen, Nina; Seppälä, Sanni (2015)
    Nina Hietanen ja Sanni Seppälä (2015). Teknologia-avusteisen opetuksen yhteys 5-luokkalaisten oppilaiden kokemaan motivaatioilmastoon, viihtymiseen ja liikuntamotivaatioon koulun liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen ...
  • Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiudet tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa 

    Aarela, Ilmari; Eronen, Reeta (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiuksia tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tavoitteena oli myös avata liikunnanopettajakoulutuksen ...
  • Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista 

    Aapro, Ville (2017)
    Motivaatio vaikuttaa kaiken tekemisen taustalla ja toimii tekemisen vauhdittajana tai jarruttajana. Motivaation edistäminen liikunnan opetuksessa nähdään isona haasteena johtuen ryhmässä toimivien yksilöiden välisistä ...
  • Oppilaiden motivaatio liikuntatunneilla ja toimintakykytestitunnilla 

    Manninen, Mika (2012)
    Mika Manninen. 2012. Oppilaiden motivaatio liikuntatunneilla ja toimintakykytestitun-nilla. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 102 s., 9 s. liites. ______________ ...
  • Yläkoulun oppilaiden motivaatioon vaikuttavat tekijät koulun yleisurheilutunneilla 

    Outinen, Laura (2013)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre