Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia
Päivämäärä
2018Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kouluhyvinvointia edistäviä asioita kahdella tutkimukseemme osallistuneella yläkoululla on käytössään ja millainen rooli liikunnalla on kouluhyvinvoinnin osana. Lisäksi tutkimme, millaisia keinoja koulujen toimintakulttuureissa on lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana ja millä tavoin oppilaita motivoidaan liikkumaan. Aihe on ajankohtainen, ja tutkimuksemme tuloksista sekä johtopäätöksistä on hyötyä suomalaisille yläkouluille ja niiden opettajille. Tutkimuksemme on laadullinen kahden suomalaisen yläkoulun tapaustutkimus. Keräsimme tutkimusaineistomme syksyllä 2017 opettajien ryhmähaastatteluilla ja rehtorien yksilöhaastatteluilla. Toteutimme haastattelut teemahaastatteluina ja analysoimme haastatteluaineistomme teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Tutkimustulosten mukaan molemmissa kouluissa oli neljä kouluhyvinvoinnin osa-aluetta: koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, mahdollisuudet itsensä toteuttamiseen ja terveys. Liikunnalla oli suuri rooli kouluhyvinvoinnin edistämisessä ja se näkyi hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Koulupäivän aikaista liikuntaa lisättiin monin eri keinoin. Personal trainer -toiminta oli koettu toimivaksi vähän liikkuvien oppilaiden liikunnan lisäämisessä. Oppilaiden liikuntamotivaatiota lisättiin keinoin, jotka tukivat autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tutkimustulokset viittasivat siihen, että liikunnalla on merkittävä rooli kouluhyvinvoinnin osana. Tulosten mukaan vähän liikkuvien oppilaiden liikuntaan kannustamista pidetään haastavana, ja keinoja tarvittaisiin lisää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
Yläkoulun hiihtotuntien viihtyvyyteen vaikuttavat tekijät oppilaiden kokemana
Martikkala, Sanna (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia hiihtotuntien viihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät edistävät ja heikentävät hiihtotunneilla ... -
Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa - oppilaan toive vai kauhistus : tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista
Lassila, Satu-Marja (2017)TIIVISTELMÄ Lassila, S. 2017. Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa – oppilaan toive vai kauhistus? Tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
"Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa" : viidesluokkalaisten oppilaiden näkemys kouluviihtyvyydestä
Juvakka, Jenni (2017)TIIVISTELMÄ Juvakka, Jenni. 2016. ”Kaverit tekevät kaikesta tylsästäkin kivaa” – viidesluokkalaisten näkemys kouluviihtyvyydestä. Kasvatustieteen pro -gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 91 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.