University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä

Thumbnail
View/Open
754.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mattila, Salli
Date
2019
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja ajatuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä mitä yläkouluikäiset ajattelevat yleisesti koululiikunnasta; onko se tykätty vai vihattu oppiaine? Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä liikuntatuntiviihtyvyyttä käsittelevään ilmiöön lähemmin ja luoda kokonaiskuvaa oppilaiden kokemusmaailmasta. Tutkimus on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla keväällä 2019. Haastatteluun osallistui viisitoista 8.-9. luokan oppilasta kahdelta eri koululta ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina oppituntien aikana. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisesti fenomenologisen lähestymistavan mukaan. Tutkimuksen tulosten mukaan merkittävimmiksi liikuntatuntiviihtyvyyteen yhteydessä oleviin tekijöiksi nousi viisi pääteemaa: liikunnanopettaja, liikuntaryhmä, oppituntien sisällöt, kokemus pätevyydestä sekä vaikutusmahdollisuudet. Oppilaiden kokemuksien mukaan liikuntatunneilla viihtymiseen vaikuttivat muun muassa tasaiset joukkuejaot, mieluisat lajit, joukkuepelit, hyvät välineet ja hyvät liikuntapaikat, oma osaaminen, ryhmähenki ja ryhmäläisten kannustaminen, hauskuus, omat sekä ryhmän vaikutusmahdollisuudet, opettajan persoona sekä opettajan tasapuolinen kohtelu, auttaminen ja kannustaminen. Tulokset osoittivat koululiikunnan olevan nuorten keskuudessa pidetty oppiaine, riippuen siitä miten oppilaiden kuvaamat pääteemat toteutuvat tunneilla. Tutkimustuloksista selviää myös mitä yläkouluikäiset pitävät liikuntatuntien tärkeimpänä tehtävänä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää liikunnanopettajien koulutuksessa sekä oppiaineen yleisten tavoitteiden ja sisältöjen kehittämisessä. ...
 
The aim of my thesis was to study the enjoyment of physical education (PE) classes and the impacts of the said enjoyment based on the experiences and thoughts of students in secondary school. Additionally, I researched what students in secondary school think about PE in general; is it a loved or hated subject in school? The aim of my study was to familiarise myself closely to the phenomenon of PE class enjoyability and develop an understanding on the pupils` experiences. The thesis was conducted with qualitative research methods by constructing semi-structured thematic interviews in spring 2019. There were 15 participants, from 8th and 9th grade from two different schools. The interviews were conducted as one-to-one interviews during PE classes. The research material was analysed by utilising phenomenological methods. The results showed five main themes as the most significant factors impacting PE class enjoyment; the PE teacher, the PE group, topics of the classes, the students' ability to affect topics of their classes and the students trust in their teachers' qualifications. Other factors that impact the enjoyability of a PE classes were; even division of skills between teams, enjoyable sports, team sports, good equipment, good places for classes, own skillset, team spirit and encouragement from others, fun, ability to affect the class as a group and on your own, personality of the teacher and equal treatment from the teacher, helping and cheering others. The results suggest that PE is liked among youth regardless of how the previous main themes are present in classes. The results also exhibit what the students deem to be the main purpose of PE classes. These results can be used in training of PE teachers and in developing the overall goals and contents of PE as a subject. ...
 
Keywords
liikuntatunti liikuntamotivaatio itsemäärääminen koululiikunta motivaatio liikunnanopettajat liikuntakasvatus liikunta viihtyvyys tavoiteorientaatio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909164159

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koululiikunnan ja liikunnanopettajan merkitys oppilaan liikuntamotivaation ja taidon oppimisen kehittymisessä 

    Tiirikainen, Meiju (2019)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä liikunnanopettajan yhteydestä heidän yksilöllisen liikuntamotivaation muodostumiseen ja taidon oppimisen kehittymiseen. Lisäksi ...
  • 9-luokkalaisten oppilaiden kokema motivaatioilmasto, koululiikuntamotiivit ja viihtyminen koululiikunnassa 

    Haapakorva, Kati; Välivuori, Janne (2008)
  • Liikunnanopettajien kokemuksia liikunta-oppiaineen ja liikunnanopettajien arvostuksesta sekä arvostukseen vaikuttavista tekijöistä koulussa 

    Ojatalo, Niklas (2018)
    Tutkielmani tarkoitus oli selvittää millaisia kokemuksia liikunnanopettajilla on liikunta oppiaineen ja liikunnanopettajien arvostuksesta, sekä arvostukseen vaikuttavista tekijöistä koulumaailmassa. Kysyin liikunnanopettajilta ...
  • Kilpailun yhteys motivaatioilmaston ja tavoiteorientaation kokemiseen urheilu- ja ei-urheiluluokkalaisilla 

    Ronkainen, Jere; Tuisku, Rosa-Maria (2016)
    Ronkainen, Jere & Tuisku, Rosa-Maria. 2016. Kilpailun yhteys motivaatioilmaston ja tavoiteorientaation kokemiseen urheilu- ja ei-urheiluluokkalaisilla. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yli-opisto. ...
  • Liikunta - "elämää, ei enempää tai vähempää" : lasten ja nuorten kokemuksia talviliikunnasta ja liikunnallisuuteen vaikuttavista tekijöistä 

    Hurnasti, Tuula (2006)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre