Yläkouluikäisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä

Abstract
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkouluikäisten nuorten kokemuksia ja ajatuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä siitä mitä yläkouluikäiset ajattelevat yleisesti koululiikunnasta; onko se tykätty vai vihattu oppiaine? Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä liikuntatuntiviihtyvyyttä käsittelevään ilmiöön lähemmin ja luoda kokonaiskuvaa oppilaiden kokemusmaailmasta. Tutkimus on toteutettu laadullisin tutkimusmenetelmin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla keväällä 2019. Haastatteluun osallistui viisitoista 8.-9. luokan oppilasta kahdelta eri koululta ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina oppituntien aikana. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisesti fenomenologisen lähestymistavan mukaan. Tutkimuksen tulosten mukaan merkittävimmiksi liikuntatuntiviihtyvyyteen yhteydessä oleviin tekijöiksi nousi viisi pääteemaa: liikunnanopettaja, liikuntaryhmä, oppituntien sisällöt, kokemus pätevyydestä sekä vaikutusmahdollisuudet. Oppilaiden kokemuksien mukaan liikuntatunneilla viihtymiseen vaikuttivat muun muassa tasaiset joukkuejaot, mieluisat lajit, joukkuepelit, hyvät välineet ja hyvät liikuntapaikat, oma osaaminen, ryhmähenki ja ryhmäläisten kannustaminen, hauskuus, omat sekä ryhmän vaikutusmahdollisuudet, opettajan persoona sekä opettajan tasapuolinen kohtelu, auttaminen ja kannustaminen. Tulokset osoittivat koululiikunnan olevan nuorten keskuudessa pidetty oppiaine, riippuen siitä miten oppilaiden kuvaamat pääteemat toteutuvat tunneilla. Tutkimustuloksista selviää myös mitä yläkouluikäiset pitävät liikuntatuntien tärkeimpänä tehtävänä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää liikunnanopettajien koulutuksessa sekä oppiaineen yleisten tavoitteiden ja sisältöjen kehittämisessä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909164159Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share