Show simple item record

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.advisorParkkinen, Juha
dc.contributor.authorOjell, Miitta
dc.contributor.authorSipola, Helmi
dc.date.accessioned2022-06-13T11:39:55Z
dc.date.available2022-06-13T11:39:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81670
dc.description.abstractMusiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mieluisan musiikin vaikutusta oppimiseen ja siihen liittyviin tekijöihin; keskittymiseen, motivaatioon ja mielialaan. Lisäksi kartoitettiin musiikinkuuntelun vaikutusta yleisemmin opiskeluun ja koulunkäyntiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa määrällisin ja laadullisin menetelmin, edistääkö ennen oppimistilannetta kuunneltu musiikki oppimista ja siihen liittyviä tekijöitä kouluympäristössä sekä millaisena lukioikäiset opiskelijat kokevat musiikinkuuntelun osana kouluarkea ja opiskelua. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, voisiko musiikinkuuntelu toimia oppimisen työkaluna ja tukena oppilaitoskontekstissa. Hypoteesina aiempaan tutkimukseen perustuen oli, että musiikinkuuntelun aikaansaama aivojen palkitsemisjärjestelmän aktivoituminen ja sitä kautta mielialan nousu vaikuttavat myönteisesti oppimiseen ja siihen liittyviin tekijöihin. Tutkimus toteutettiin kvasikokeellisena tutkimuksena suomalaisessa lukiossa. Tutkimuksessa kerättiin kaksi erilaista kyselyaineistoa, joista toinen kerättiin päivittäin mitaten määrällisesti neljää muuttujaa (oppiminen, keskittyminen, motivaatio, mieliala) ja toinen toteutettiin tutkimusjakson päätteeksi. Loppukyselyn avulla kerättiin määrällisen aineiston lisäksi myös laadullista aineistoa, jossa koehenkilöt saivat avata kokemuksiaan tarkemmin. Analysoitavaa aineistoa saatiin yhteensä 54 henkilöltä. Tutkimus osoitti hypoteesin toteutuneen. Valtaosa koehenkilöistä koki musiikinkuuntelun vaikuttavan positiivisesti opiskeluun ja koulunkäyntiin sekä mielialaan. Määrällisen kyselyn tuloksissa musiikinkuuntelu vaikutti ryhmätasolla myönteisesti keskittymiseen, oppimiseen, motivaation ja fiilikseen. Laadullisessa aineistossa nousi esiin musiikinkuuntelun vaikutukset muun muassa keskittymiseen, jaksamiseen, tunnin aloitukseen liittyviin tekijöihin, rauhoittumiseen sekä energiseen oloon. Pieni osa koehenkilöistä koki musiikinkuuntelulla olevan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia opiskeluun ja mielialaan, ja osa vastaajista ei kokenut musiikinkuuntelulla olevan minkäänlaista vaikutusta. Pääosin kokemukset olivat kuitenkin positiivisia.fi
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermusiikinkuuntelu
dc.subject.otherpositiiviset emootiot
dc.titleEnnen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206133279
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatus
dc.contributor.oppiaineMusic Education
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelma
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counselling
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysomieliala
dc.subject.ysomusiikkipsykologia
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysotunteet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record