Features of Pronunciation Contributing to Intelligibility and Comprehensibility in L1 Finnish Speakers´ L2 English
Maisterintutkielmani keskittyy puheen ymmärrettävyyteen vaikuttavien piirteiden tutkimiseen äidinkielenään suomea puhuvien englannin kielessä. Englannin globaali asema alati kasvavana yleiskielenä, lingua francana, on siirtänyt puheen opettamisen painopisteen syntyperäisenkaltaisesta osaamisesta keskinäiseen ymmärrykseen, koska suurin osa englannin nykyisistä käyttäjistä ei puhu sitä äidinkielenään. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, mitkä puheen piirteet ovat oleellisia ymmärrettävyyden kannalta. Tämän lisäksi tutkimuskohteinani ovat eroavatko englantia äidinkielenään puhuvien ja englantia toisena kielenään puhuvien ymmärrettävyysarviot toisistaan sekä auttaako saman äidinkielen jakaminen ymmärtämään vieraskielistä puhetta paremmin (ns. shared language benefit).
Tutkielmani aineisto koostuu englantia äidinkielenään puhuvien (n = 36) ja suomea äidinkielenään puhuvien (n = 31) vastauksista, jotka keräsin internetpohjaisella arviointikyselyllä joulukuussa 2021 ja tammikuussa 2022. Kyselyyn osallistujat kuuntelivat suomalaisten puhuman englannin puhenäytteitä ja arvioivat näitä käyttäen liukusäädinasteikoita sekä avoimia kommenttikenttiä. Aineiston analyysissä hyödynsin mixed methods -lähestymistä, yhdistäen tilastollista analyysiä t-testein sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokseni osoittivat, että englantia äidinkielenään puhuvat ymmärsivät suomalaisten puhumaa englantia paremmin jokaisella mitatulla osa-alueella. Näin ollen shared language benefit ei löytynyt tässä tutkimuksessa, eli saman äidinkielen jakaminen puhujan ja kuuntelijan välillä ei vaikuttanut puheen ymmärrettävyyteen positiivisesti. Tämän lisäksi arvioijaryhmien välillä oli tilastollisesti merkitseviä eroja koskien puheen kirjaimellista ymmärrettävyyttä, ymmärrettävyyden vaivan määrä, puheen segmenttejä sekä ydinsanoman ymmärtämistä. Kaikilla näillä osa-alueilla ensikieliset englannin puhujat ymmärsivät suomalaisten puhumaa englantia paremmin. Kaikista positiivisimmin puheen ymmärrettävyyteen vaikutti konteksti molemmilla kuuntelijaryhmillä. Ymmärrettävyyttä taas puolestaan häiritsivät eniten yksittäiset sanat, puherytmi sekä segmentit.
Tutkimus antaa viitteitä ymmärrettävyyteen vaikuttavista piirteistä, jotka voivat olla hyödyllisiä niin kielten tutkimuksen kentälle kuin kielten opettajille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
Puskala, Elina (2018)Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa ... -
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
The making of rallienglanti : cross-linguistic influence in Finnish speakers' pronunciation of English
Kivistö, Anssi (2016)Kielten välistä siirtovaikutusta, eli transferia on tutkittu melko paljon, mutta suomen ja englannin kielten suhde, varsinkin fonetiikan osalta, on jäänyt melko vähälle huomiolle. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää ... -
Intelligibility and the gravity of segmental deviations in L1 Finnish speakers’ L2 English
Tergujeff, Elina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)The goal of English pronunciation teaching has shifted from native-likeness to intelligibility. Especially in EFL contexts, pushing learners to sound like L1 speakers is difficult to justify, whereas becoming intelligible ... -
Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils
Kuusirati, Hanna (2022)Tämä maisterintutkielma keskittyi siihen, mitä englannin kielen ääntämisen opettamiseen liittyen olisi tärkeää opettaa, ja miten. Taustateoriaan perehtyessä kävi ilmi, että prosodian opettamiseen liittyviä materiaaleja ei ...