Intelligibility and the gravity of segmental deviations in L1 Finnish speakers’ L2 English
Tergujeff, E. (2022). Intelligibility and the gravity of segmental deviations in L1 Finnish speakers’ L2 English. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 307-324). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.113491
Published in
AFinLA:n vuosikirjaAuthors
Date
2022Copyright
© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2022
The goal of English pronunciation teaching has shifted from native-likeness to intelligibility. Especially in EFL contexts, pushing learners to sound like L1 speakers is difficult to justify, whereas becoming intelligible is an easily justifiable, practical learning goal. However, EFL teachers often emphasize the sounds that are typically challenging for their learners, even though all sounds are not equally important for intelligibility. The present study is focussed on the extent to which segmental deviations can compromise intelligibility. Speech samples were elicited from teenaged L1 Finnish learners of English, demonstrating segmental deviations typical of the target group. To evaluate the gravity of segmental deviation, an intelligibility test was arranged with L1 English listeners. Results suggest that the sounds under investigation can be ranked into groups based on how crucial they are for intelligibility. The ranking can help EFL teachers to prioritize the critical sounds over those that are unlikely to compromise intelligibility.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAParent publication ISBN
978-951-9388-74-8Is part of publication
Kieli, muutos ja yhteiskuntaISSN Search the Publication Forum
2343-2608
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/113491Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164229642
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Postdoctoral Researcher, AoFLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Features of Pronunciation Contributing to Intelligibility and Comprehensibility in L1 Finnish Speakers´ L2 English
Laitinen, Jarno (2022)Maisterintutkielmani keskittyy puheen ymmärrettävyyteen vaikuttavien piirteiden tutkimiseen äidinkielenään suomea puhuvien englannin kielessä. Englannin globaali asema alati kasvavana yleiskielenä, lingua francana, on ... -
Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
Puskala, Elina (2018)Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa ... -
The making of rallienglanti : cross-linguistic influence in Finnish speakers' pronunciation of English
Kivistö, Anssi (2016)Kielten välistä siirtovaikutusta, eli transferia on tutkittu melko paljon, mutta suomen ja englannin kielten suhde, varsinkin fonetiikan osalta, on jäänyt melko vähälle huomiolle. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää ... -
Finnish and Spanish university students’ self-perceived English pronunciation proficiency and its effects on their speaking confidence : a comparative study
Korhonen, Roosa (2019)Ääntämisellä on erityisen tärkeä merkitys puheen sujuvuuden kannalta, sillä se määrittelee puheen ymmärrettävyyttä. Tämän lisäksi ääntäminen myös paljastaa puhujasta paljon ja muodostaa usein tärkeän osan niin tämän ... -
“The Finnish accent is natural, anything else would be pretending” : Finnish EFL speakers’ accents as stylistic choices
Kovanen, Matti (2024)Suomalaisten englanninpuhujien aksenttivalinnoista on hyvin rajallisesti tutkimustietoa. Tutkimus on perinteisesti keskittynyt siihen, miten suullista kielitaitoa opetetaan kouluissa ja miten ymmärrettävää suomalaisten ...