Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa tilanteissa lingua francana. Siksi englannin ääntämisopetuksen perustuminen natiivimalleille ja etenkin standardisoidulle britti- tai amerikanenglannille on entistä vaikeammin perusteltavissa. Ymmärrettävyyden periaate (intelligibility principle) sen sijaan korostaa sitä, että kieltenoppijoiden ei tarvitse tavoitella natiivitasoista ääntämistä, kunhan puhe on ymmärrettävää. Suullisen osuuden puuttuessa ylioppilaskirjoituksista suomalaisissa lukioissa voi olla vaikeaa priorisoida mitä ääntämisestä pitäisi opettaa. Monet kieltenopettajat myös kokevat, että ääntämisen opettaminen on haastavaa sekä kaipaavat tukea ja vinkkejä ääntämisopetukseen.
Tämän maisterintutkielman tavoitteena on selvittää, miten englannin kielen ääntämistä voi opettaa ymmärrettävyyden lähtökohdasta suomalaisten lukioiden pitkän oppimäärän pakollisilla kursseilla (ENA1-6). Tähän tarkoitukseen luotu opetusmateriaalipaketti noudattaa uusinta lukion opetussuunnitelmaa (LOPS 2015) ja se on suunnattu lukion englanninopettajille sekä heidän opiskelijoilleen. Siihen on koottu tehtäviä ja opetusideoita, jotka hyödyttävät erityisesti suomea äidinkielenään puhuvia oppijoita: yleisesti suomenkielisille hankaluuksia tuottavat ääntämisen osa-alueet on huomioitu ja englannin kielen ilmiöitä verrataan suomen kieleen. Perinteisesti ääntämisopetuksessa aloitetaan yksittäisillä äänteillä ja siirrytään prosodiaan, jos aikaa jää. Tutkimusten mukaan prosodian opetus kuitenkin edistää enemmän sekä ymmärrettävyyttä että itse äänteiden oppimista, joten tässä materiaalipaketissa järjestys on toisin päin. Opetusmateriaaliin sisältyy myös tarveanalyysi ja tavoitteiden asetus sekä aksentteihin ja kirjain-äänne -vastaavuuteen liittyviä aktiviteetteja, joita harvemmin näkyy oppikirjoissa. Sisältö onkin koostettu niin, että opetusmateriaalipakettia voi käyttää mahdollisen oppikirjan ohella.
...
Keywords
teaching material package EFL englannin kieli lukio oppimateriaali ääntäminen intonaatio fonetiikka äänteet prosodiikka aksentti ymmärrettävyys fonologia äänneoppi English language general upper secondary school study material pronunciation intonation phonetics speech sounds prosody accent (linguistics) intelligibility phonology phonology (grammar)
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29677]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation
Salenius, Anni (2011)Tämän tutkimuksen aiheena on prosodian ja aksenttivariaatioiden esiintyminen lukion englannin ja ruotsin oppikirjamateriaaleissa. Ääntämisen opetusta ja osaamista on koulutuksen piirissä ensisijaisesti tutkittu segmentaalien ... -
Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils
Kuusirati, Hanna (2022)Tämä maisterintutkielma keskittyi siihen, mitä englannin kielen ääntämisen opettamiseen liittyen olisi tärkeää opettaa, ja miten. Taustateoriaan perehtyessä kävi ilmi, että prosodian opettamiseen liittyviä materiaaleja ei ... -
Features of Pronunciation Contributing to Intelligibility and Comprehensibility in L1 Finnish Speakers´ L2 English
Laitinen, Jarno (2022)Maisterintutkielmani keskittyy puheen ymmärrettävyyteen vaikuttavien piirteiden tutkimiseen äidinkielenään suomea puhuvien englannin kielessä. Englannin globaali asema alati kasvavana yleiskielenä, lingua francana, on ... -
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...