Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils
Tämä maisterintutkielma keskittyi siihen, mitä englannin kielen ääntämisen opettamiseen liittyen olisi tärkeää
opettaa, ja miten. Taustateoriaan perehtyessä kävi ilmi, että prosodian opettamiseen liittyviä materiaaleja ei esiinny
Suomessa käytettävissä oppikirjoissa juurikaan ja yksittäisten äänteiden opettaminen on materiaaleissa suuremmassa
roolissa. Tämä on kuitenkin ristiriidassa joidenkin tutkimusten päätelmien kanssa, sillä esimerkiksi Tergueff (2013b)
ja Celce-Murcia, Brinton ja Goodwin (1996) toteavat, että prosodisilla piirteillä on mahdollisesti suurempi vaikutus
puheen ymmärrettävyyteen, kuin yksittäisillä äänteillä ja niiden mahdollisella väärin ääntämisellä. Näin ollen tämän
maisterintutkielman tavoitteena oli luoda materiaalipaketti, joka pyrkii tarjoamaan opettajille ideoita ja tehtäviä
prosodisten piirteiden opettamiseen kolmannen luokan englannin kielen oppijoille, sillä prosodisten piirteiden
opettaminen tulisi aloittaa jo aloittelevien, mahdollisesti nuorten oppilaiden kanssa.
Tämän tutkielman rajatun laajuuden takia tarkemmiksi aiheiksi valikoituivat sana- ja lausepaino, sekä puherytmi.
Näiden prosodisten piirteiden opettamiseen keskittyviä tehtäviä ei tämän tutkielman taustakirjallisuuden (esimerkiksi
Tergujeff 2013b) mukaan löydy suomalaisista englannin oppikirjoista lähes ollenkaan, mutta niillä on keskeinen rooli
ymmärrettävän puheen tuottamisessa, sekä muiden puheen ymmärtämisessä. Sen lisäksi Suomessa tapahtuvaa
opetusta peruskouluissa ohjaavassa dokumentissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 nämä piirteet
on mainittu osana englannin kielen opetuksen tavoitteita. Esimerkiksi Tergujeff (2010) on todennut, että Suomessa
oppikirjoilla on keskeinen asema opetuksessa ja sen sisällöissä, joten tässä on selkeä ristiriita teorian ja käytännön
välillä. Näistä syistä tämä materiaalipaketti pyrkii tarjoamaan tehtäväideoita prosodisten piirteiden opettamiseen
suomalaisissa peruskouluissa. Materiaalipaketin tehtävät etenevät kontrolloidusta yhden piirteen opettamisesta
vapaampaan tuottamiseen ikä- ja taitotasoluokka huomioon ottaen. Jokainen tehtävä sisältää myös esimerkiksi
orientoitumista aiheeseen sekä ideoita aiheen soveltavampaan jatkoharjoitteluun.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school
Huhtala, Tanja (2012)Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään ... -
Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation
Salenius, Anni (2011)Tämän tutkimuksen aiheena on prosodian ja aksenttivariaatioiden esiintyminen lukion englannin ja ruotsin oppikirjamateriaaleissa. Ääntämisen opetusta ja osaamista on koulutuksen piirissä ensisijaisesti tutkittu segmentaalien ... -
Features of Pronunciation Contributing to Intelligibility and Comprehensibility in L1 Finnish Speakers´ L2 English
Laitinen, Jarno (2022)Maisterintutkielmani keskittyy puheen ymmärrettävyyteen vaikuttavien piirteiden tutkimiseen äidinkielenään suomea puhuvien englannin kielessä. Englannin globaali asema alati kasvavana yleiskielenä, lingua francana, on ... -
Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
Puskala, Elina (2018)Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.