Show simple item record

dc.contributor.advisorVirtanen, Tuomo
dc.contributor.advisorVasalampi, Kati
dc.contributor.authorEskola, Valtteri
dc.date.accessioned2022-06-08T04:53:06Z
dc.date.available2022-06-08T04:53:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81547
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin, millaisessa yhteydessä lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat ovat kognitiiviseen kiinnittymiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten oppijaminäkuvat sekä kognitiivinen koulukiinnittyminen ovat yhteydessä opintojen keskeyttämisaikomuksiin. Edellä mainittujen tekijöiden keskinäisien suhteiden tarkastelussa ja tutkimuksen regressiomallin rakentamisessa hyödynnettiin SSMMD-mallin teoreettista viitekehystä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty osana Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -seurantatutkimusta (Vasalampi & Aunola, 2016-). Tutkimukseen osallistui 1626 lukion ja ammatillisen koulutuksen kolmannella luokalla opiskelevaa opiskelijaa. Aineisto analysointiin lineaarisella ja hierarkkisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että toisen asteen opiskelijoilla vahva oppijaminäkuva matematiikassa tai äidinkielessä oli myönteisesti yhteydessä kognitiiviseen kiinnittymiseen. Matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat sekä kognitiivinen kiinnittyminen olivat kielteisesti yhteydessä keskeyttämisaikomuksiin ja ehkäisivät keskeyttämisriskiä. Oppijaminäkuvien vaikutukset keskeyttämis-aikomuksiin mahdollisesti välittyvät osittain kognitiivisen kiinnittymisen kautta. Lukiolaiset olivat enemmän kognitiivisesti kiinnittyneitä opintoihinsa ja ammatillisen koulutuksen opiskelijat pohtivat enemmän opintojen keskeyttämistä. Tutkimuksen tulosten perusteella lukioissa ja erityisesti ammatillisessa koulutuksessa tulisi panostaa opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen taito-jen tukemiseen. Onnistumisen kokemukset ja kannustava oppimisympäristö vahvistavat oppijaminäkuvaa, joka taas johtaa syvällisempään opiskeluun ja ehkäisee keskeyttämisaikomuksia.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofi
dc.subject.othermatematiikan oppijaminäkuva
dc.subject.otheräidinkielen oppijaminäkuva
dc.subject.otherkognitiivinen kiinnittyminen
dc.subject.othertoisen asteen opintojen keskeyttämisaikomukset
dc.titleMiksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206083160
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysoopintomenestys


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record