Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisessa yhteydessä lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat ovat kognitiiviseen kiinnittymiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten oppijaminäkuvat sekä kognitiivinen koulukiinnittyminen ovat yhteydessä opintojen keskeyttämisaikomuksiin. Edellä mainittujen tekijöiden keskinäisien suhteiden tarkastelussa ja tutkimuksen regressiomallin rakentamisessa hyödynnettiin SSMMD-mallin teoreettista viitekehystä. Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty osana Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -seurantatutkimusta (Vasalampi & Aunola, 2016-). Tutkimukseen osallistui 1626 lukion ja ammatillisen koulutuksen kolmannella luokalla opiskelevaa opiskelijaa. Aineisto analysointiin lineaarisella ja hierarkkisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että toisen asteen opiskelijoilla vahva oppijaminäkuva matematiikassa tai äidinkielessä oli myönteisesti yhteydessä kognitiiviseen kiinnittymiseen. Matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat sekä kognitiivinen kiinnittyminen olivat kielteisesti yhteydessä keskeyttämisaikomuksiin ja ehkäisivät keskeyttämisriskiä. Oppijaminäkuvien vaikutukset keskeyttämis-aikomuksiin mahdollisesti välittyvät osittain kognitiivisen kiinnittymisen kautta. Lukiolaiset olivat enemmän kognitiivisesti kiinnittyneitä opintoihinsa ja ammatillisen koulutuksen opiskelijat pohtivat enemmän opintojen keskeyttämistä. Tutkimuksen tulosten perusteella lukioissa ja erityisesti ammatillisessa koulutuksessa tulisi panostaa opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen taito-jen tukemiseen. Onnistumisen kokemukset ja kannustava oppimisympäristö vahvistavat oppijaminäkuvaa, joka taas johtaa syvällisempään opiskeluun ja ehkäisee keskeyttämisaikomuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Peruskoulusta toisen asteen opintoihin : nuorten kiinnittyminen koulutuspaikkaan
Niemelä, Jaana (2020)Riittävä koulutus on välttämätöntä työmarkkinoille sijoittumiseksi tänä päivänä. Ammatteja, joihin voi hakeutua ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa, ei juuri ole. Lisäksi koulutus antaa valmiuksia pitää yllä omaa osaamista ... -
Kouluviihtyvyys ja siihen liittyvät tekijät peruskoulussa ja toisen asteen opinnoissa
Manninen, Seija (University of Jyväskylä, 2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun kahdeksasluokkalaiset (N=491) ja toisen asteen opiskelijat (N=200) viihtyivät opinnoissaan ja mitkä eri tekijät siihen vaikuttivat. Aineisto koottiin ... -
Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ... -
Peruslaskutoimitusten algoritmien hallinta toisen asteen ammatillisten opintojen alussa teknisillä aloilla
Ilveskoski, Mari; Suvilehto, Tuija (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.