University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla

Thumbnail
View/Open
331.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kerola, Aino
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä äidinkielen oppijaminäkuvan välistä yhteyttä ensimmäisellä luokalla. Vanhemmuustyyliä tutkittiin sen lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin, onko yhteys erilainen tytöillä ja pojilla. Tässä tutkimuksessa käytettiin 507 lapselta ja heidän äideiltään kerättyä aineistoa, joka sisältää haastattelemalla kerätyt lasten oppijaminäkuvaa koskevat itsearvioinnit ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä, sekä äitien vanhemmuustyyliä käsittelevän kyselylomakeaineiston. Aineisto on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Vanhemmuustyylin yhteyttä ensimmäisen luokan syksyn oppijaminäkuvaan tutkittiin Spearmanin korrelaatiokertoimella ja sukupuolieroja Fisherin z-muunnos –testillä. Vanhemmuustyylin yhteyttä oppijaminä-kuvan kehitykseen tarkasteltiin yksisuuntaisella varianssianalyysillä ja sukupuolieroja kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Tulokset osoittivat, että äidin behavioraalinen ja psykologinen kontrolli olivat tytöillä poikiin verrattuna voimakkaammassa yhteydessä äidinkielen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan alussa. Äidin lämpimyys oli myönteisesti yhteydessä matematiikan oppijaminäkuvan kehitykseen, kun taas äidinkielen kohdalla vastaavaa yhteyttä ei ollut. Vanhemman lämpimyys vahvistaa lasten myönteistä käsitystä omista kyvyistä ja osaamisesta. ...
Keywords
vanhemmuustyyli oppijaminäkuva ensimmäinen luokka vanhemmuus sukupuoli minäkuva vanhemmat lapset (ikäryhmät) sukupuolierot äidinkieli matematiikka äidit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010076119

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla 

    Kettunen, Niina (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä matematiikan oppijaminäkuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin yhteydessä mahdollisesti ilmeneviä ...
  • Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla 

    Reinikainen, Anna (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja ...
  • Lapsen temperamenttipiirteiden yhteys oppijaminäkuvaan 

    Hankonen, Marjaana; Tuomas, Anne (2015)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan syksyllä sekä sitä, onko temperamenttipiirteissä sekä lukemisen ...
  • Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa 

    Eskola, Valtteri (2022)
    Tutkimuksessa selvitettiin, millaisessa yhteydessä lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat ovat kognitiiviseen kiinnittymiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, ...
  • Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan 

    Lampi, Meeri; Salo, Meri (2023)
    Lukivaikeudella tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, joka ilmenee muun muassa lukusujuvuuden heikkoutena. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöllä (ADHD) puolestaan tarkoitetaan kehityksellistä häiriötä, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre