Kouluviihtyvyys ja siihen liittyvät tekijät peruskoulussa ja toisen asteen opinnoissa
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in education, psychology and social researchTekijät
Päivämäärä
2018Oppiaine
ErityispedagogiikkaTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun
kahdeksasluokkalaiset (N=491) ja toisen asteen opiskelijat (N=200) viihtyivät
opinnoissaan ja mitkä eri tekijät siihen vaikuttivat. Aineisto koottiin kyselylomakkeilla
kahdessa vaiheessa. Alkumittaus tehtiin keväällä 2008, jolloin tutkittavat olivat 8.
luokalla ja uusintamittaus v. 2011–2012, jolloin he opiskelivat toista vuotta toisen
asteen oppilaitoksissa. Tutkittavista 106 osallistui molempiin mittauksiin. Suurin osa
(85,4 %) peruskoulun kahdeksasluokkalaisista viihtyi koulussa hyvin. Tytöt viihtyivät
koulussa paremmin kuin pojat, mutta toisella asteella tyttöjen ja poikien väliset erot
kapenivat. Opettajasuhteen laadun kokemus oli vahvassa yhteydessä sekä
kouluviihtyvyyteen että kouluun kiinnittymiseen. Koulussa hyvin menestyneet
viihtyivät parhaiten ja huonoimmin viihtyivät koulumenestykseltään heikommat ja
osa-aikaiseen erityisopetukseen osallistuneet. Toisella asteella 90,5 % ilmoitti
viihtyvänsä hyvin. Varsinkin suhde opettajiin parani siten, että kun 8. luokalla sen
arvioi hyväksi kolme neljäsosaa, niin vastaavasti toisella asteella yhdeksän
kymmenestä koki suhteen hyväksi. Toisella asteella etenkin poikien suhde opettajiin ja
kouluviihtyvyys paranivat ja heidän uupumuksensa väheni. Sen sijaan tyttöjen usko
menestymismahdollisuuksiinsa väheni toisella asteella. Toisella asteella tutkittiin
kouluviihtyvyyden lisäksi myös kouluun kiinnittymistä. Lukiolaiset olivat
ammattikoululaisia vahvemmin kiinnittyneitä kouluun. Sosiaalinen kompetenssi selitti
voimakkaimmin suhdetta opettajaan ja se oli yhteydessä myös emotionaaliseen
kouluun kiinnittymiseen. Myös vertaisten ja kodin tuella oli yhteys emotionaaliseen
kiinnittymiseen. Mitä paremmin opiskelija viihtyi toisella asteella, sitä vahvemmin hän
myös kiinnittyi kouluun, ja mitä vähemmän uupunut opiskelija oli toisella asteella, sitä
parempaa oli kouluun kiinnittyminen. Itsetunnon merkitys oli suuri, sillä
kahdeksannella luokalla koettu itsetunto selitti parempaa kouluviihtyvyyttä ja
kouluun kiinnittymistä toisella asteella. Sosioemotionaalinen kompetenssi selitti
merkitsevästi kouluviihtyvyyttä ja kouluun kiinnittymistä, mitä voidaan pitää tämän
tutkimuksen tärkeimpänä tuloksena. Vahva sosioemotionaalinen kompetenssi ennusti
kouluviihtyvyyden ja kouluun kiinnittymisen lisääntymistä toisella asteella, kun taas
keskinkertaisen tai alhaisen sosioemotionaalisen kompetenssin omaavilla nuorilla
kouluviihtyvyys ja kouluun kiinnittyminen laskivat toisella asteella. Lasten tunne- ja
vuorovaikutustaitojen vahvistaminen sosioemotionaalista kompetenssia kehittämällä
tulisi aloittaa jo varhain, sillä kouluviihtyvyys ja –viihtymättömyys olivat 8. luokalla ja
toisella asteella kehittyneet jo varsin pysyviksi ominaisuuksiksi.
...
The aim of this study was to research how satisfied the comprehensive school eighth
graders (N=491) and upper secondary level students (N=200) were with school and which
different factors influenced school satisfaction. It was also examined how these students
engaged with school. Data was collected with surveys in two phases. The first survey was
carried out in spring 2008 when the sample group members were in the eighth grade, and
the second survey was carried out in years 2011 and 2012 when the sample group members
were in their upper secondary level studies. Majority (85,4 %) of the eighth graders in
comprehensive school had high level of school satisfaction. Girls had higher school
satisfaction than boys, but the differences between boys and girls narrowed in upper
secondary level. Reported student-teacher relationship had strong impact both to school
satisfaction and school engagement. Those students who performed highly in school were
the most satisfied with school. The lowest school satisfaction was reported among those
who performed the weakest and participated in part-time special education. In the upper
secondary level 90,5 % reported high school satisfaction. Especially the student-teacher
relationship improved, in the eighth grade three quarters evaluated the student-teacher
relationship as good, but in the upper secondary level nine out of ten evaluated the
relationship as good. The reported student-teacher relationship and school satisfaction of
boys increased and their burnout decreased in the upper secondary level. On the other
hand the girls trust in their success decreased in the upper secondary level. School
engagement was also studied in the upper secondary level. General upper secondary
school students were more strongly engaged to school than vocational students. Social
competence explained most strongly the student-teacher relationship and it was also
connected to emotional school engagement. Support of peers and family was also
connected to school engagement. The higher the student's school satisfaction was and the
less burnout was reported in the upper secondary level, the better the school engagement
was. Role of the self-esteem was significant, as the higher self-esteem in the eighth grade
was connected to higher school satisfaction and school engagement in the upper secondary
level. Socio-emotional competence explained significantly school satisfaction and
engagement, which can be considered the most remarkable finding of this study. Strong
level of socio-emotional competence predicted higher school satisfaction and engagement
in the upper secondary level, but medium or low level of socio-emotional competence
predicted lower school satisfaction and engagement in the upper secondary level. The
strengthening of children's emotional and interaction skills through developing socioemotional
competence should be started early, as school satisfaction and dissatisfaction
seem to be quite permanent as early as on the eighth grade and in the upper secondary
level.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
978-951-39-7429-9ISSN Hae Julkaisufoorumista
0075-4625Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3578]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jotenkin häiriöks : etnografinen tutkimus sosioemotionaalista erityistä tukea saavista lapsista päiväkotiryhmässä
Viitala, Riitta (University of Jyväskylä, 2014) -
Student engagement in Finnish lower secondary school
Virtanen, Tuomo (University of Jyväskylä, 2016)This thesis examined the engagement of students at lower secondary schools in Finland. Two independent cross-sectional data sets collected in 2010 (N = 821) and 2013 (N = 2485) were analyzed using both variable-centered ... -
Supporting students’ social-emotional learning in Indonesian primary schools
Rahmawati, Dini (2019)The large amounts of time children spend in school every day put schools in a role of significant influence in not only a student’s academic achievement but also the conceptualization of their social and emotional being. ... -
Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO is an early onset longitudinal study that examines the development of children’s skills, motivation, and emotions in the domains of numeracy, math, language, literacy, and reading, as well as the interactions in the ... -
Miksi opiskelijat pohtivat opintojen keskeyttämistä? : matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvien yhteys kognitiiviseen koulukiinnittymiseen toisen asteen opinnoissa
Eskola, Valtteri (2022)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisessa yhteydessä lukiolaisten ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden matematiikan ja äidinkielen oppijaminäkuvat ovat kognitiiviseen kiinnittymiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.