Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorTakamäki, Karoliina
dc.date.accessioned2022-06-07T13:09:42Z
dc.date.available2022-06-07T13:09:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81544
dc.description.abstractTässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin aikuisena autismidiagnoosin saaneiden naisten vuorovaikutuskokemuksia kouluajoilta. Suomalaista tutkimusta tästä aihepiiristä on vielä hyvin vähän, joten tästä on tyttöjen autismin varhaisen tunnistamisen kehittyessä tärkeää tuottaa tietoa. Koska suomalaisessa koulujärjestelmässä pyritään kasvavassa määrin inklusiiviseen opetukseen, tulee monimuotoisia oppilasryhmiä kyetä tukemaan oikeudenmukaisella ja saavutettavalla tavalla. Tutkimusaineisto kerättiin etäyhteydellä toteutetuin teemahaastatteluin. Näihin yksilöhaastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen naista. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla. Aineiston tulkinnassa painotettiin kokemuksen tutkimuksen lähtökohtia. Tutkimustuloksissa painottuu autististen tyttöjen ulkopuolisuuden koke-mus suhteessa ikätovereihin. Suurin osa haastateltavista oli kokenut kouluaikanaan syrjintää sekä koulukiusaamista. Haastatteluaineiston perusteella nämä kokemukset ovat vaikuttaneet haastateltavien identiteetin kehittymiseen ja hyvinvointiin kielteisesti, mikä on näkynyt muun muassa mielenterveysoireiluna sekä koulupoissaoloina. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tyttöjen autismin varhainen tunnistaminen on tärkeää heidän hyvinvointinsa ja myönteisen identiteetin kehittymiseksi. Riittävän tuoretta autismitietoa tulisi olla myös opetushenkilöstöllä. Ainoastaan yksilöön kohdistuvien toimenpiteiden sijaan tulee tarkastella kriittisesti suomalaisen koulujärjestelmän rakenteita sekä kykyä toimia aidosti inklusiivisena ympäristönä.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherneurodiversiteetti
dc.subject.otherkoulukokemukset
dc.titleAikuisena autismikirjon diagnoosin saaneiden naisten kokemuksia kouluajoilta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206073157
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoautismi
dc.subject.ysotytöt
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.subject.ysostereotypiat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot