Tunnustamisen taito : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia erityislapsiperheiden tunnustamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Maisteritutkielmani tarkoituksena on tuottaa tietoa sosiaalityöntekijöiden kokemuksista erityislapsiperheiden tunnustamisesta sosiaalityössä, jota ei ole aikaisemmin tutkittu. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia käsityksiä sosiaalityöntekijöillä on lasten neuropsykiatrisista häiriöistä ja erityislapsiperheistä, sekä miten erityislapsiperheiden tunnustamista toteutetaan sosiaalityössä. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentuu fenomenologis-hermeneuttiselle lähestymistavalle ja tutkimuksen keskeisenä
käsitteenä on neuropsykiatristen häiriöiden tunnustaminen. Olen mukaillut tutkimuksessani Särkikankaan ja Seppälän (2022, 51) porrasmallista erityislapsiperheitä koskevat tiedon portaat, jonka kautta tulkitsen sosiaalityöntekijän erityislapsiperheiden tunnustamisen rakentuvan. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksan sosiaalityöntekijän teemahaastatteluista. Haastatteluaineiston analyysissa on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysia sekä tulkitsevaa fenomenologista analyysia. Aineiston analyysin tuloksena
muodostui kolme yläluokkaa: lääketieteellinen tieto, tulkinnallinen tieto ja kokemuksellinen tieto, joiden
pohjalta loin synteesin kuvaamaan yläluokkien välistä suhdetta ja muokkasin tiedon portaita. Tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalityöntekijät liittivät lasten neuropsykiatriset häiriöt autismin kirjo-käsitteen
alle, jota kautta häiriöiden tunnistaminen tapahtui. Osalla haastateltavista neuropsykiatristen häiriöiden
määritelmien laaja-alaisuus ja sateenvarjokäsite oli tutumpi, ja he pystyivät kuvaamaan nepsy-lasten somaattisia oireita ja arjessa ilmeneviä vuorovaikutuksellisia haasteita, sekä aistien säätelyongelmia. Sosiaalityöntekijät kuvasivat lasten neuropsykiatrisia häiriöitä eniten autismin kirjo-yleiskäsitteen kautta ja liittivät sitä vahvasti lääketieteelliseen osaamiseen osana sosiaalityötä. Tutkimustulokset osoittivat myös,
että sosiaalityöntekijät määrittelivät erityislapsiperheet perheiksi, jossa yhdellä tai useammalla lapselle on
neurologisia tai kehityksellisiä haasteita. Sosiaalityöntekijöiden tulkittiin toteuttavan erityislapsiperhei den tunnustamista jatkuvan, kehämäisen prosessin kautta, joka sisälsi aineiston analyysin tuloksena syntyneet kolme yläluokkaa sekä Honnethin tunnustussuhdeteorian kunnioituksen, arvostuksen ja rakkauden ulottuvuudet. Tutkimustulosten mukaan tunnustaminen tapahtuu kehämäisenä prosessina, jossa sosiaalityöntekijän tiedon lisääntyminen jokaisella kehällä korjaa ja syventää erityislapsiperheiden tunnustamista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Autismi ja työllisyys : korkeakoulutettujen autismikirjon aikuisten työllistymisen toiveita ja työelämäkokemuksia
Turja, Pinja (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää korkeakoulutettujen autismikirjon aikuisten työllistymisen toiveita ja kokemuksia työelämästä. Työllistymisen toiveisiin sisältyi, sekä alakohtaisia että työolosuhteita kuvaavia ... -
Mutsis on autisti : autismin kirjolle internetin keskustelupalstoilla rakennetut merkitykset
Moisio, Jaana; Virta, Leena (2016)Mielenkiinto autismin kirjoa kohtaan on lisääntynyt viime vuosina kansainvälisessä mediassa. Tutkittaessa ihmisten yleisiä käsityksiä autismin kirjosta on huomattu, että autismi ja Aspergerin oireyhtymä tunnetaan ja tiedetään ... -
Livet med en neuropsykiatrisk diagnos och sökandet efter den egna identiteten i dagens samhälle
Nyholm, Anna-Karin (2021)Maisteritutkinnon opinnäytteen tehtävänä ja tarkoituksena on selvittää, miten neuropsykiatrisen diagnoosin saaneet aikuiset kuvaavat elämäänsä diagnoosin kanssa. Erityisesti keskitytään siihen, minkä merkityksen nämä ... -
Avun portilla : päihdepalveluihin hakeutuvien ihmisten odotukset ja toiveet – ”mitä tahansa apua”
Kaarnakari, Irina (2023)Tutkimuksessani tarkastelen ihmisten odotuksia ja toiveita päihdepalvelun asiakkuuden alkuvaiheessa. Kysyn mitä, ja millaisia odotuksia asiakkuuteen hakeutuvilla ihmisillä on ja mihin nämä odotukset liittyvät. Tutkimus ... -
Alkuopetuksen opettajien kokemuksia neuropsykiatrisia piirteitä omaavasta oppilaasta
Halme, Rosa-Maria (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alkuopetuksessa työskentelevät opettajat kuvailevat omien kokemustensa kautta oppilaan, jolla on neuropsykiatrisia piirteitä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.