Aikuisena autismikirjon diagnoosin saaneiden naisten kokemuksia kouluajoilta
Abstract
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin aikuisena autismidiagnoosin saaneiden naisten vuorovaikutuskokemuksia kouluajoilta. Suomalaista tutkimusta tästä aihepiiristä on vielä hyvin vähän, joten tästä on tyttöjen autismin varhaisen tunnistamisen kehittyessä tärkeää tuottaa tietoa. Koska suomalaisessa koulujärjestelmässä pyritään kasvavassa määrin inklusiiviseen opetukseen, tulee monimuotoisia oppilasryhmiä kyetä tukemaan oikeudenmukaisella ja saavutettavalla tavalla.
Tutkimusaineisto kerättiin etäyhteydellä toteutetuin teemahaastatteluin. Näihin yksilöhaastatteluihin osallistui yhteensä kymmenen naista. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysilla. Aineiston tulkinnassa painotettiin kokemuksen tutkimuksen lähtökohtia.
Tutkimustuloksissa painottuu autististen tyttöjen ulkopuolisuuden koke-mus suhteessa ikätovereihin. Suurin osa haastateltavista oli kokenut kouluaikanaan syrjintää sekä koulukiusaamista. Haastatteluaineiston perusteella nämä kokemukset ovat vaikuttaneet haastateltavien identiteetin kehittymiseen ja hyvinvointiin kielteisesti, mikä on näkynyt muun muassa mielenterveysoireiluna sekä koulupoissaoloina.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tyttöjen autismin varhainen tunnistaminen on tärkeää heidän hyvinvointinsa ja myönteisen identiteetin kehittymiseksi. Riittävän tuoretta autismitietoa tulisi olla myös opetushenkilöstöllä. Ainoastaan yksilöön kohdistuvien toimenpiteiden sijaan tulee tarkastella kriittisesti suomalaisen koulujärjestelmän rakenteita sekä kykyä toimia aidosti inklusiivisena ympäristönä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073157Use this for linking
Language
Finnish