Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin kemian opetuksen ominaispiirteitä ja niiden yhteyksiä virtuaalilaboratorio-ohjelmiin. Vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteita analysoitiin virtuaalilaboratorioiden näkökulmasta. Kyseisessä analyysissä käsiteltiin suoria mainintoja virtuaalilaboratorioiden käytöstä sekä tavoitteita ja sisältöjä, jotka liittyvät virtuaalilaboratorioihin ja niiden ominaisuuksiin. Lisäksi kirjallisessa osassa esiteltiin virtuaalilaboratorio-käsitteelle määritelmä ja tapoja luokitella erilaisia virtuaalilaboratorio-ohjelmia. Kirjallisessa osassa tarkasteltiin myös eri luokkiin kuuluvien virtuaalilaboratorio-ohjelmien mekaanisia, taloudellisia, logistisia ja muita käytännön ominaisuuksia sekä pedagogisia ominaisuuksia. Erityisesti virtuaalilaboratorioiden etäopetuskäyttöä käsiteltiin kirjallisessa osassa. Lopuksi esiteltiin opettajien ja opiskelijoiden asenteita virtuaalilaboratorioiden käyttöön liittyen.
Aiemman tutkimustiedon mukaan useat klassisiin simulaatioihin perustuvat virtuaalilaboratoriot soveltuvat hyvin kehittämään oppilaiden ymmärrystä kemiallisen tiedon moniulotteisuudesta. Toisaalta osa virtuaalilaboratorio-ohjelmista on suunniteltu siten, että käyttäjän on tehtävä jokainen kokeen työvaihe itse. Tällaiset monivaiheiset virtuaalilaboratorio-ohjelmat toimivat hyvin ongelmanratkaisutehtävien järjestämiseen ja oppilaiden korkeampien ajattelutaitojen kehittämisessä. Kirjallisessa osassa havaittiin myös, että opettajien ja opiskelijoiden mielestä eräs yleisimmistä virtuaalilaboratorioiden haasteista on niiden autenttisuuden puute. Opettajat arvostivat virtuaalilaboratorioiden mahdollistamaa paikasta riippumatonta kokeellista työskentelyä ja visualisointimahdollisuuksia.
Kokeellisessa osassa selvitettiin opettajien käyttötottumuksia virtuaalilaboratorioihin liittyen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opettajien kohtaamia hyötyjä ja haasteita virtuaalilaboratorioiden opetuskäytössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös opettajien näkemyksiä virtuaalilaboratorioista opetusmenetelmänä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, johon vastasi 15 opettajaa.
Kokeellisessa osassa havaittiin, että opettajat arvostivat mahdollisuutta visualisoida mikrotason kemiaa virtuaalisen kokeellisen työn yhteydessä. Lisäksi opettajien mukaan virtuaalilaboratorioiden soveltaminen etäopetuksessa oli erityisen hyödyllistä. Merkittävimpiä opettajien kohtaamia haasteita olivat virtuaalilaboratorioiden autenttisuuden puute sekä virtuaalilaboratorioiden yhteensopivuusongelmat oppilaiden laitteilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tutkimusperustaisten opetusmenetelmien käyttö vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa opettajien raportoimana
Rissanen, Mari (2020)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan opetushenkilöstön käyttämiä opetusmenetelmiä vaativan erityisen tuen oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opetusmenetelmiä opetusalan ... -
Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
Savolainen, Ilona (2024)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään opetuksen eriyttämiseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sekä heidän opetuksensa ylöspäin eriyttämiseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu ... -
Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
Annala, Juhana (2012)Tutkimuksessa selvitettiin yläkoulujen kemian opettajien kokeellisten opetusmenetelmien käyttämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kriittisesti yläkoulujen kemian opettajien kokeellisen opettamisen valmiuksia ... -
Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista
Salminen, Teppo (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. ... -
Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.