Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2012Tutkimuksessa selvitettiin yläkoulujen kemian opettajien kokeellisten opetusmenetelmien käyttämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kriittisesti yläkoulujen kemian opettajien kokeellisen opettamisen valmiuksia sekä kokeellisen opetuksen toteuttamista. Tarkemmin haluttiin selvittää, millä eri tavoilla opettajat opettavat kokeellisesti. Lisäksi haluttiin saada selville, miten opettajat soveltavat kokeellisuuteen perustuvia oppimismenetelmiä opetuksessaan. Tarkoituksena oli myös selvittää valtakunnallisen opetussuunnitelman vaikutusta opettajien käyttämiin kokeellisiin työtapoihin.
Tutkimuksen kokeellinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin muutamalle sadalle kemian opettajalle MAOL:n paikalliskerhojen sähköpostilistojen avulla. Internet-pohjaiseen kyselylomakkeeseen vastasi 61 kemian opettajaa. Kyselyyn saatiin monipuolisesti vastauksia kaiken ikäisiltä sekä eripituisten työurien omaavilta opettajilta.
Tutkimuksen mukaan opettajat käyttävät pääsääntöisesti demonstraatioita ja oppilastöitä kokeellisessa opetuksessaan. Muiden kokeellisten opetusmenetelmien käyttäminen on suhteellisen vähäistä verrattuna niistä saataviin tutkittuihin hyötyihin. Tutkimuksen mukaan opettajat teettävät kokeellisia töitä, koska tällöin oppilaat ymmärtävät luonnontieteellisiä käsitteitä ja periaatteita sekä motivoituvat oppimaan. Suurimmalle osalle opettajista valtakunnallinen opetussuunnitelma vaikuttaa käytettäviin opetusmenetelmiin. Useimmiten opettajat kokevat erilaiset ajankäytölliset haasteet, resurssien vähyyden, oppilasaineksen tai työohjeiden puutteen esteeksi opettaa joillakin kokeellisilla opetusmenetelmillä. Lisäksi opettajien urautuminen sekä opettajien heikko tietotaso monipuolisista kokeellisista opetusmenetelmistä on näiden opetusmenetelmien opettamisen haasteina.
Tulosten ja havaintojen pohjalta tehtiin ehdotuksia Suomen yläkoulujen kemian opetuksen parantamiseksi. Opettajat tulisi saada useammin ja helpommin täydennyskoulutuksiin, joissa he voisivat oppia opettamaan monipuolisilla kokeellisilla opetusmenetelmillä. Lisäksi kouluilla tulisi olla enemmän resursseja, jotta monipuolista kokeellista opetusta olisi mahdollista toteuttaa sekä opettajien täydennyskouluttaminen olisi helpompaa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
Rautanen, Pekka (2022)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin kemian opetuksen ominaispiirteitä ja niiden yhteyksiä virtuaalilaboratorio-ohjelmiin. Vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteita analysoitiin virtuaalilaboratorioiden ... -
Näkövammainen oppilas kemian opetuksessa : opettajan pikaopas
Poikela, Tuomo (2021) -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
Ylöspäin eriyttäminen kemian opetuksessa
Savolainen, Ilona (2024)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään opetuksen eriyttämiseen yleisesti, lahjakkaiden oppilaiden tunnistamiseen ja havaitsemiseen sekä heidän opetuksensa ylöspäin eriyttämiseen. Tarkastelun painopiste kohdistuu ... -
Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
Korkeaniemi, Henri (2022)Tutkielman kirjallisessa osassa tarkastellaan avoimen kokeellisen tutkimuksen tietoteoreettista taustaa ja avoimelle kokeelliselle tutkimukselle olennaisia ominaisuuksia sekä oppimisen että opetuksen menetelmänä. Aiheen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.