Discours de durabilité sur les sites Internet de deux entreprises finlandaises
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen aiheena on yritysten kestävän kehityksen markkinointi kielellisin keinoin. Ilmastonmuutos huolettaa ihmisiä ja he pyrkivät omilla valinnoillaan suosimaan ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Tämä on johtanut siihen, että yritykset haluavat vastata kuluttajien ympäristöhuoliin esiintyen vastuullisina ja ekologisina toimijoina. Tutkimuksen tarkastelun kohteena olivat suomalaiset vientiyritykset Mysoda ja Huhtamäki. Tavoitteena oli selvittää, kuinka yritykset vakuuttavat toimivansa ekologisesti, vaikka heidän tuotteitaan ei lähtökohtaisesti pidetä ympäristöystävällisinä. Aineisto koostuu valittujen yritysten nettisivujen kestävän kehityksen alasivuista. Tutkimuskysymyksemme oli, että kuinka yritykset hyödyntävät kieltä rakentaakseen mielikuvaa kestävästä yritystoiminnasta. Kyseessä on laadullinen kielitieteen tutkimus. Tarkastelimme aineistoa diskurssianalyysin keinoin keskittyen tunnistamaan erilaisia diskursseja ja analysoimaan niissä ilmenevää argumentointia. Hyödynsimme tutkimuksessa logoksen, paatoksen ja eetoksen käsitteitä argumentoinnin analysoimiseksi.
Aloitimme tutkimuksemme määrittelemällä teoreettisen viitekehyksen ja tarvittavat käsitteet, kuten diskurssianalyysi, diskurssi, argumentointi ja representaatio. Tutkimuksen toisessa osassa perehdyimme kontekstiin: kestävän markkinoinnin käsitteeseen sekä valittuihin yrityksiin ja aineistoon. Lopuksi analysoimme aineistoa esitellyn teorian pohjalta. Tunnistimme aineistostamme neljä eri diskurssia: ympäristönsuojelu-, vastuullisuus-, laatu- ja paikallisuusdiskurssit. Havaitsimme, että korostamalla ekologisuuttaan yritykset pyrkivät erottautumaan kilpailijoistaan ja muuttamaan mielikuvaa tarpeettomista ja roskaavista hyödykkeistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Diskursanalyse der Konstruktion der nachhaltigen Unternehmensidentität durch Argumentation im Werbevideo von Zalando
Korhonen, Elvira (2021)Kestävä kehitys on yksi merkittävimmistä ja tärkeimmistä teemoista ilmastonmuutoksen ja ympäristötietoisuuden kasvaessa. Kestävän kehityksen yhteys talouteen ja niiden rinnakkaisvaikutukset koskevat myös yrityksiä ja ... -
La représentation du développement durable dans le blog Smogey
Kyllönen, Emmi (2021)Tutkimuksessani käsittelen kestävästä kehityksestä luotua kuvaa. Analysoitavaksi materiaaliksi olen valinnut Smogey -ekoalustan blogin kestävästä kehityksestä. Tavoitteeni on analysoida, kuinka kirjoittaja luo representaation ... -
La construction langagière de la représentation de la France dans le guide touristique pour enfants finnophones "Patricia Patonki ja riemukas Ranska"
Taskinen, Marjaana (2023)Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia Ranskan representaatiota suomenkielisille lapsille tarkoitetussa matkaoppaassa Patricia Patonki ja riemukas Ranska. Tutkimme erityisesti sitä, millaisia kielellisiä keinoja ... -
”Arvoisa rouva puhemies! Ilmastonmuutoksen torjunnan resepti on lopulta aika yksinkertainen.” : ekomodernismin valtadiskurssi eduskunnan täysistunnon yhteisessä ajankohtaiskeskustelussa ilmastonmuutoksen torjunnasta sekä maailmanlaajuisesta lajien sukupuuttoaallosta
Kero, Santeri (2019)Ilmastonmuutos on 2020-lukua lähestyttäessä noussut julkiseen keskusteluun entistä vahvemmin. Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa maalailtiin jo kuvia ilmastovaaleista. Vaikkei ilmastonmuutosta voi pitää vaalien ehdottomana k ... -
La scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde
Mäkinen, Sanni (2021)Kehitysvammaisten lasten sijoittaminen ”normaaleihin” oppimisympäristöihin ja kouluihin on vuosien saatossa kasvanut. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että näin voimme vähentää esimerkiksi lapsen syrjäytymisriskiä yhteiskunnasta. ...