Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan etenkin suomalaisessa opetuskontekstissa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisten tekstin lukemisen, tuottamisen ja arvioimisen taitoihin.
Tekstien digitalisoituminen, lukutaidolle asetettujen vaatimusten kasvu sekä Suomen lukutaitoa mittaavien PISA-pisteiden lasku heijastuvat merkittävästi opetussuunnitelmaan. Monilukutaidon merkitys onkin korostunut uusimmassa suomalaisen lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa, jossa se ilmenee laaja-alaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja yksittäisten oppiaineiden tavoitteissa.
Vieraiden kielten opetussuunnitelmassa ei näistä tarpeista huolimatta mainita erikseen monilukutaitoa yhtenä oppimistavoitteena, vaikka monilukutaidon teemoja on sisällytetty vieraiden kielten opetukseen. Lukio-opiskelijat myös hyötyisivät monilukutaidon harjoittelemisesta englannin kielen opinnoissaan globaalia ja digitalisoitunutta maailmaa ajatellen. Tämä monilukutaitoon keskittyvä materiaalipaketti lukion A-oppimäärän englantiin vastaa siis tulevaisuuden lukutaidon tarpeita ja on siksi perusteltu.
Suunnittelemani materiaalipaketti,Note the modes!, koostuu neljästä teemaoppitunnista, joiden teemat ovat multimodaalisuus, kriittinen lukutaito, sosiaalisen median vaikutus ja vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Se yhdistää EN4 -moduulin vaikuttamisen luonteen ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen liittyvät aiheet, monilukutaidolle olennaisia piirteitä sekä monitieteisen ja luovan laaja-alaisen kokonaisuuden tavoitteita. Lopputuloksena on monipuolinen ja moduulin kriteerit täyttävä kokonaisuus, joka sopii käytettäväksi erilaisiin monilukutaidon opetustarpeisiin.
...
Asiasanat
EFL material package language teaching kieltenopetus multiliteracies kieltenopettajat kielen oppiminen lukio englannin kieli opetus oppimateriaali lukutaito multimodaalisuus monilukutaito language teachers language learning general upper secondary school English language teaching and instruction study material literacy multimodality multiliteracy
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.