Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan etenkin suomalaisessa opetuskontekstissa laaja-alaisen tekstikäsityksen mukaisten tekstin lukemisen, tuottamisen ja arvioimisen taitoihin.
Tekstien digitalisoituminen, lukutaidolle asetettujen vaatimusten kasvu sekä Suomen lukutaitoa mittaavien PISA-pisteiden lasku heijastuvat merkittävästi opetussuunnitelmaan. Monilukutaidon merkitys onkin korostunut uusimmassa suomalaisen lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa, jossa se ilmenee laaja-alaisissa oppimiskokonaisuuksissa ja yksittäisten oppiaineiden tavoitteissa.
Vieraiden kielten opetussuunnitelmassa ei näistä tarpeista huolimatta mainita erikseen monilukutaitoa yhtenä oppimistavoitteena, vaikka monilukutaidon teemoja on sisällytetty vieraiden kielten opetukseen. Lukio-opiskelijat myös hyötyisivät monilukutaidon harjoittelemisesta englannin kielen opinnoissaan globaalia ja digitalisoitunutta maailmaa ajatellen. Tämä monilukutaitoon keskittyvä materiaalipaketti lukion A-oppimäärän englantiin vastaa siis tulevaisuuden lukutaidon tarpeita ja on siksi perusteltu.
Suunnittelemani materiaalipaketti,Note the modes!, koostuu neljästä teemaoppitunnista, joiden teemat ovat multimodaalisuus, kriittinen lukutaito, sosiaalisen median vaikutus ja vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Se yhdistää EN4 -moduulin vaikuttamisen luonteen ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen liittyvät aiheet, monilukutaidolle olennaisia piirteitä sekä monitieteisen ja luovan laaja-alaisen kokonaisuuden tavoitteita. Lopputuloksena on monipuolinen ja moduulin kriteerit täyttävä kokonaisuus, joka sopii käytettäväksi erilaisiin monilukutaidon opetustarpeisiin.
...
Keywords
EFL material package language teaching kieltenopetus multiliteracies kieltenopettajat kielen oppiminen lukio englannin kieli opetus oppimateriaali lukutaito multimodaalisuus monilukutaito language teachers language learning general upper secondary school English language teaching and instruction study material literacy multimodality multiliteracy
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
Nieminen, Siiri (2024)Yksi 2020-luvun puhutuimmista ilmiöistä on ollut tekoälyn jatkuva kasvu ja kehitys. Tekoäly on lyönyt itsensä läpi monilla tieteenaloilla ja sitä käytetäänkin paljon esimerkiksi terveydenhuollon ja rahoituksen aloilla. ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...