Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHuotari, Sara
dc.contributor.authorMikkonen, Laura
dc.date.accessioned2022-06-01T11:13:02Z
dc.date.available2022-06-01T11:13:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81404
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin, miten 3.–6.-luokkalaisten lasten nimeämistehtävien (esineet, värit, numerot, kirjaimet, lukumäärät) suoritusajat ovat yhteydessä peruslaskutaidon sujuvuuteen. Tutkimusaineisto on kerätty osana Lukemisen, oikeinkirjoittamisen ja nimeämisen arviointi (LUKINO) -hanketta. Tutkittavien (N = 464) yksilötestaus toteutettiin suomalaisissa alakouluissa keväällä 2021. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimella ja hierarkkisella regressioanalyysilla. Monimuuttujaisella varianssianalyysilla tarkasteltiin peruslaskusujuvuuden perusteella jaoteltujen ryhmien eroavaisuuksia nimeämistehtävien suoritusajoissa. Logistisella regressioanalyysilla selvitettiin eri nimeämistehtävien soveltuvuutta peruslaskusujuvuudeltaan heikkojen laskijoiden erotteluun keskitasoisista ja hyvistä laskijoista. Tulokset osoittivat, että perinteisten nimeämistehtävien ja lukumäärien nimeämisen suoritusajat olivat kohtalaisesti yhteydessä peruslaskusujuvuuteen. Lukumäärien nimeämistehtävässä suoriutuminen oli voimakkaimmin yhteydessä peruslaskutaidon sujuvuuteen. Peruslaskusujuvuudeltaan heikot lapset erosivat nopean nimeämisen suoritusajoissa muista tutkittavista. Kuitenkaan nimeämistehtävissä suoriutuminen ei soveltunut laskusujuvuudeltaan heikkojen tutkittavien tunnistamiseen. Lukumäärien nimeämisen vahvaa yhteyttä peruslaskusujuvuudelle olisi tärkeää tutkia lisää. Tutkimuksessa havaittujen voimakkaiden yhteyksien takia lukumäärien nimeämisen tehtävän sisällyttäminen nopean nimeämisen arviointiin on perusteltua.fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlaskusujuvuus
dc.subject.othernopea nimeäminen
dc.subject.otherlukumäärien nimeäminen
dc.titleNopean nimeämisen tehtävätyyppien yhteydet peruslaskutaidon sujuvuuteen 3.–6.-luokkalaisilla lapsilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206013028
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysomatematiikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright