dc.contributor.author | Huotari, Sara | |
dc.contributor.author | Mikkonen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2022-06-01T11:13:02Z | |
dc.date.available | 2022-06-01T11:13:02Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81404 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin, miten 3.–6.-luokkalaisten lasten nimeämistehtävien (esineet, värit, numerot, kirjaimet, lukumäärät) suoritusajat ovat yhteydessä peruslaskutaidon sujuvuuteen. Tutkimusaineisto on kerätty osana Lukemisen, oikeinkirjoittamisen ja nimeämisen arviointi (LUKINO) -hanketta. Tutkittavien
(N = 464) yksilötestaus toteutettiin suomalaisissa alakouluissa keväällä 2021.
Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimella ja hierarkkisella regressioanalyysilla. Monimuuttujaisella varianssianalyysilla tarkasteltiin peruslaskusujuvuuden perusteella jaoteltujen ryhmien eroavaisuuksia nimeämistehtävien suoritusajoissa. Logistisella regressioanalyysilla selvitettiin eri nimeämistehtävien soveltuvuutta peruslaskusujuvuudeltaan heikkojen laskijoiden erotteluun keskitasoisista ja hyvistä laskijoista.
Tulokset osoittivat, että perinteisten nimeämistehtävien ja lukumäärien nimeämisen suoritusajat olivat kohtalaisesti yhteydessä peruslaskusujuvuuteen. Lukumäärien nimeämistehtävässä suoriutuminen oli voimakkaimmin yhteydessä peruslaskutaidon sujuvuuteen. Peruslaskusujuvuudeltaan heikot lapset erosivat nopean nimeämisen suoritusajoissa muista tutkittavista. Kuitenkaan nimeämistehtävissä suoriutuminen ei soveltunut laskusujuvuudeltaan heikkojen tutkittavien tunnistamiseen.
Lukumäärien nimeämisen vahvaa yhteyttä peruslaskusujuvuudelle olisi tärkeää tutkia lisää. Tutkimuksessa havaittujen voimakkaiden yhteyksien takia
lukumäärien nimeämisen tehtävän sisällyttäminen nopean nimeämisen arviointiin on perusteltua. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | laskusujuvuus | |
dc.subject.other | nopea nimeäminen | |
dc.subject.other | lukumäärien nimeäminen | |
dc.title | Nopean nimeämisen tehtävätyyppien yhteydet peruslaskutaidon sujuvuuteen 3.–6.-luokkalaisilla lapsilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206013028 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |