dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Pekkarinen, Beate | |
dc.date.accessioned | 2022-05-31T08:09:35Z | |
dc.date.available | 2022-05-31T08:09:35Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81370 | |
dc.description.abstract | Nuoreen englannin kielenoppijaan vaikuttaa merkittävästi se, ketä hän ihailee tai inhoaa. Toisen kielen oppiminen määrittyy usean eri tekijän ja tason kautta, mutta motivaatio lienee niistä merkittävin. Nuoruus on muutenkin herkkää aikaa identiteetin ja minuuden luomisen kannalta, mutta myös kieliminän sekä kohdekielen käyttäjän identiteetin luomisessa. Lisäksi ulkopuoliset tekijät, kuten vertaiset ja koti- ja kouluympäristöt vaikuttavat paljon, sekä positiivisesti että negatiivisesti, siihen kuinka osaaminen ja kielellinen kompetenssi kehittyvät. Roolimallit voivat vaikuttaa toisen kielen oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Toisen kielen oppimismotivaatiota ja kieliasenteita on yleisesti tutkittu aika paljon (ks. esimerkiksi Al-Hoorie & MacIntyre, 2020 ja Dörnyei, 2001), mutta tutkimus nimenomaan positiivista ja negatiivisista roolimalleista Suomessa uupuu. Kieliasenteita Suomessa sekä toisen kielen oppimismotivaatiota ovat tutkineet aiemmin muun muassa Kalaja j& Dufva (2005) sekä Kalaja & Hyrkstedt (2000).
Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, ketä tai mitä nuo positiiviset ja negatiiviset roolimallit nuorilla kielenoppijoilla Suomessa ovat. Roolimalleihin viitataan termeillä idolit, ”idols” ja inhokit, ”peeves”. Ainestonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallista kyselyä, ja aineisto analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin metodein. Yhteensä 126 suomalaista oppilasta kolmesta eri koulusta ja kahdelta eri luokka-asteelta osallistui tutkimukseen vuonna 2014. Tulosten avulla voidaan esimerkiksi kehittää oppimateriaaleja vastaamaan paremmin oppilaiden mielenkiinnonkohteita. Koska tutkimusta positiivisista ja negatiivisista roolimalleista englannin opiskelussa Suomessa ei ole aiemmin tehty, on sille käyttöä myös ylipäätään opetusmenetelmien kehittämisessä. | fi |
dc.format.extent | 77 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | second language learning | |
dc.subject.other | peer | |
dc.title | Idols and peeves : positive and negative rolemodels for Finnish youngsters learning English | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205312992 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | vertaisryhmät | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | roolimallit | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | peer groups | |
dc.subject.yso | identity (mental objects) | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | role models | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |