Idols and peeves : positive and negative rolemodels for Finnish youngsters learning English
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Nuoreen englannin kielenoppijaan vaikuttaa merkittävästi se, ketä hän ihailee tai inhoaa. Toisen kielen oppiminen määrittyy usean eri tekijän ja tason kautta, mutta motivaatio lienee niistä merkittävin. Nuoruus on muutenkin herkkää aikaa identiteetin ja minuuden luomisen kannalta, mutta myös kieliminän sekä kohdekielen käyttäjän identiteetin luomisessa. Lisäksi ulkopuoliset tekijät, kuten vertaiset ja koti- ja kouluympäristöt vaikuttavat paljon, sekä positiivisesti että negatiivisesti, siihen kuinka osaaminen ja kielellinen kompetenssi kehittyvät. Roolimallit voivat vaikuttaa toisen kielen oppimiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Toisen kielen oppimismotivaatiota ja kieliasenteita on yleisesti tutkittu aika paljon (ks. esimerkiksi Al-Hoorie & MacIntyre, 2020 ja Dörnyei, 2001), mutta tutkimus nimenomaan positiivista ja negatiivisista roolimalleista Suomessa uupuu. Kieliasenteita Suomessa sekä toisen kielen oppimismotivaatiota ovat tutkineet aiemmin muun muassa Kalaja j& Dufva (2005) sekä Kalaja & Hyrkstedt (2000).
Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, ketä tai mitä nuo positiiviset ja negatiiviset roolimallit nuorilla kielenoppijoilla Suomessa ovat. Roolimalleihin viitataan termeillä idolit, ”idols” ja inhokit, ”peeves”. Ainestonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallista kyselyä, ja aineisto analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin metodein. Yhteensä 126 suomalaista oppilasta kolmesta eri koulusta ja kahdelta eri luokka-asteelta osallistui tutkimukseen vuonna 2014. Tulosten avulla voidaan esimerkiksi kehittää oppimateriaaleja vastaamaan paremmin oppilaiden mielenkiinnonkohteita. Koska tutkimusta positiivisista ja negatiivisista roolimalleista englannin opiskelussa Suomessa ei ole aiemmin tehty, on sille käyttöä myös ylipäätään opetusmenetelmien kehittämisessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
The role of English-language music in informal learning of English
Ala-Kyyny, Jenni (2012)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
Fagerlund, Tarja (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole ... -
“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
Mikkonen, Pinja (2022)Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan ...