“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea
Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan joukossa erinomaisen kielitaidon tasolla (sijoilla 3–9 vuosina 2019–2021) ja Etelä-Korea puolestaan keskivertaisen kielitaidon sijoilla 32–37. Miten tähän päädyttiin? Mikä selittää näin suuren eron näiden kahden maan englannin kielen tasossa, vaikka kaikkien muiden aineiden oppimistulosten suhteen maat ovat lähes tasavertaisia?
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin suomen ja korean englanninopetusmetodit ja -tavat ovat erilaisia tai samanlaisia suomalaisten ja korealaisten englanninopettajien mielestä. Tarkoitus oli myös selvittää, osaisivatko nämä opettajat löytää syitä suomalaisten ja korealaisten englannin kielen taitotason eroihin. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin kartoittaa, mitä mieltä opettajat ovat Suomen ja Korean välisistä koulutusvientimahdollisuuksista, ja mitä asioita tällaisessa yhteistyössä tulee heidän mielestään ottaa huomioon. Tutkimuksessa haastateltiin kahta suomalaista ja kolmea eteläkorealaista englanninopettajaa, joilla oli kokemusta sekä Suomen että Etelä-Korean englanninopetustavoista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja data analysoitiin deduktiivista sisällönanalyysimetodia hyödyntäen.
Tutkimuksessa huomattiin, että englanninopetuksen haasteet eivät ole niinkään opetusmetodeissa vaan ympäröivässä kulttuurissa ja sen opettajiin ja oppilaisiin asettamissa vaatimuksissa. Koekeskeisyys, passiivisen kielitaidon painottaminen ja koulumaailman ulkoisen kielenopiskelumotivaation puuttuminen olivat keskeisiä teemoja kielitaidon erojen syitä pohdittaessa. Myös koulutusviennissä korostuivat erilaiset yhteiskuntatason haasteet; Suomen ja Etelä-Korean koulumaailman erot osoittautuivat niin suuriksi, että pelkkien kielenopetusmetodien muuttaminen ei yksin takaisi hyviä oppimistuloksia. Haastateltavat löysivät kuitenkin kehitysehdotuksia molempien maiden koulutusjärjestelmiin ja kieltenopetukseen. Tutkimus tuotti tärkeää tietoa englanninopetuksen kehittämisestä molemmissa maissa ja todisti, että opettajien näkemykset koulutuksen uudistamisessa ovat ensiarvoisen tärkeitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
Oksanen, Salla (2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
From the past to the future : self-concepts of English language teachers from Finland and Korea
Park, Noelle (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article explores 1) how two English language teachers from Finland and Korea develop their self-concept as English learners throughout their English learning trajectory, and 2) the positive motivational effects of ... -
The role of English-language music in informal learning of English
Ala-Kyyny, Jenni (2012)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.