University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“We have a lot of tools, but the soil is not good enough” : reasons Behind the Differences in English Language Skills in Finland and South Korea

Thumbnail
View/Open
671.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mikkonen, Pinja
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suomi ja Etelä-Korea ovat molemmat usein erinäisten oppimistuloksia mittaavien tutkimusten (esim. PISA) kärkikastissa. Kuitenkin Education Firstin organisoimassa English Proficiency Index -testissä Suomi on kymmenen parhaan joukossa erinomaisen kielitaidon tasolla (sijoilla 3–9 vuosina 2019–2021) ja Etelä-Korea puolestaan keskivertaisen kielitaidon sijoilla 32–37. Miten tähän päädyttiin? Mikä selittää näin suuren eron näiden kahden maan englannin kielen tasossa, vaikka kaikkien muiden aineiden oppimistulosten suhteen maat ovat lähes tasavertaisia? Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin suomen ja korean englanninopetusmetodit ja -tavat ovat erilaisia tai samanlaisia suomalaisten ja korealaisten englanninopettajien mielestä. Tarkoitus oli myös selvittää, osaisivatko nämä opettajat löytää syitä suomalaisten ja korealaisten englannin kielen taitotason eroihin. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin kartoittaa, mitä mieltä opettajat ovat Suomen ja Korean välisistä koulutusvientimahdollisuuksista, ja mitä asioita tällaisessa yhteistyössä tulee heidän mielestään ottaa huomioon. Tutkimuksessa haastateltiin kahta suomalaista ja kolmea eteläkorealaista englanninopettajaa, joilla oli kokemusta sekä Suomen että Etelä-Korean englanninopetustavoista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina ja data analysoitiin deduktiivista sisällönanalyysimetodia hyödyntäen. Tutkimuksessa huomattiin, että englanninopetuksen haasteet eivät ole niinkään opetusmetodeissa vaan ympäröivässä kulttuurissa ja sen opettajiin ja oppilaisiin asettamissa vaatimuksissa. Koekeskeisyys, passiivisen kielitaidon painottaminen ja koulumaailman ulkoisen kielenopiskelumotivaation puuttuminen olivat keskeisiä teemoja kielitaidon erojen syitä pohdittaessa. Myös koulutusviennissä korostuivat erilaiset yhteiskuntatason haasteet; Suomen ja Etelä-Korean koulumaailman erot osoittautuivat niin suuriksi, että pelkkien kielenopetusmetodien muuttaminen ei yksin takaisi hyviä oppimistuloksia. Haastateltavat löysivät kuitenkin kehitysehdotuksia molempien maiden koulutusjärjestelmiin ja kieltenopetukseen. Tutkimus tuotti tärkeää tietoa englanninopetuksen kehittämisestä molemmissa maissa ja todisti, että opettajien näkemykset koulutuksen uudistamisessa ovat ensiarvoisen tärkeitä. ...
Keywords
Finland South Korea English teaching second language learning englannin kieli opetus kielen oppiminen toinen kieli koulutusvienti kieltenopettajat English language teaching and instruction language learning second language education export language teachers
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203242029

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland 

    Oksanen, Salla (2017)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
  • Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland 

    Salo, Emmi (2022)
    Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...
  • Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners 

    Malessa, Eva (2011)
    Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...
  • The role of English-language music in informal learning of English 

    Ala-Kyyny, Jenni (2012)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin englanninkielisen musiikin yhteyttä englannin kielen oppimiseen. Englannin kielen leviäminen maailmanlaajuisesti näkyy voimakkaasti myös populaarikulttuurissa. Erityisesti nuoret ...
  • Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies 

    Blomquist, Sofia (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre