Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman etäopetusjakson toimivuudesta ja etäopetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksen toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä sekä sitä, miten opettaja-oppilas vuorovaikutus ja vertaisvuorovaikutus toteutui koronapandemiasta johtuneen etäopetusjakson aikana ja muuttuiko se opettajien kokemuksen mukaan lähiopetuksenaikaisesta vuorovaikutuksesta.
Tutkimuksen tutkimusote oli laadullinen, ja osallistujina oli 9 luokan- ja aineenopettajaa ala-, yläkoulusta ja lukiosta. Tutkimuksessa hyödynnettiin valmista haastatteluaineistoa. Puolistrukturoidut teemahaastattelut toteutettiin kesäkuussa 2020 valtakunnallisen etäopetusjakson päätyttyä Suomessa, ja analysoitiin tässä tutkimuksessa aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.
Jotkut opettajista pitivät etäopetusjaksoa onnistuneena ja osa opettajista koki sen olleen haastava. Opettajat pitivät etäopetuksen toimivuuden kannalta tärkeinä tekijöinä teknologiaa opetuksen tukena, opiskeluympäristöä ja toimivia opetusjärjestelyitä, työssä jaksamista ja toimivaa opettaja-oppilas vuorovaikutusta sekä oppilaiden välistä vertaisvuorovaikutusta. Vuorovaikutusta ylläpidettiin opettajien ja oppilaiden toimesta etäopetuksen aikana tietoteknisten laitteiden ja sovellusten avulla. Opettajat ylläpitivät oppilaiden vertaisvuorovaikutusta pienryhmäkeskusteluilla. Etäopetus vaikeutti vuorovaikutusta ja vertaisvuorovaikutus väheni, joka opettajien kokemuksen mukaan näkyi oppilaiden yksinäisyytenä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
Knuutinen, Annukka; Räikkönen, Raili (2024)Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyvä ... -
Musiikkia koronan aikaan ; musiikinopettajien kokemuksia poikkeustilan aikaisesta etäopetuksesta
Pyykkönen, Heikki (2020)Tutkielmani käsittelee COVID-19 -koronaviruspandemian hidastamiseksi asetetun valtiollisen poikkeustilan nojalla voimaan tullutta etäopetusvelvoitetta keväällä 2020 ja musiikinopettajien kokemuksia sen vaikutuksesta ... -
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Oodi Zoomille? Mietteitä pandemia-ajan etäopetuksesta
Yoken, Hannah Kaarina (Historian ja etnologian laitos, Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Collaborative knowledge construction in authentic school contexts
Arvaja, Maarit (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005)