Musiikkia koronan aikaan ; musiikinopettajien kokemuksia poikkeustilan aikaisesta etäopetuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmani käsittelee COVID-19 -koronaviruspandemian hidastamiseksi asetetun valtiollisen poikkeustilan nojalla voimaan tullutta etäopetusvelvoitetta keväällä 2020 ja musiikinopettajien kokemuksia sen vaikutuksesta opetusarkeen. Selvitin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen, millaisia työvälineitä ja käytänteitä opettajat ovat käyttäneet poikkeustilan etäopetuksessa, kuinka kuormittavana opettajat ovat kokeneet poikkeustilan etäopetusajanjakson, sekä uskovatko opettajat kyseisellä etäopetusajanjaksolla opituista työtavoista olevan jatkossa hyötyä tilanteen palatessa ns. normaaliksi. Keräsin aineiston internet-kyselyllä ja analysoin frekvenssijakaumia, keskiarvoja ja -hajontaa sekä tein ristiintaulukointia.
Tuloksista on nähtävissä, että musiikinopettajat ovat käyttäneet opetuksessaan erityisesti videoneuvottelusovelluksia, suoratoistopalveluista löytyviä videoita sekä teetättänyt erilaisia kuuntelu- ja kirjallisia tehtäviä. Musiikinopettajat kokivat etäopetusajanjakson huomattavasti kuormittavampana, kuin he kokevat normaalin lähiopetustyön, mutta suuri osa heistä uskoo kuitenkin käyttävänsä opittuja taitoja ja käyttöön otettuja välineitä jatkossakin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Valtanen, Katja (2010)Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ... -
Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
Kinnunen, Hannamari (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman etäopetusjakson toimivuudesta ja etäopetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksen ... -
Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
Kariuki, Mira (2024)Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten ... -
Sisäisen motivaation merkitys e-oppimisessa
Sikiö, Saku (2021)Tutkimus tutkii kirjallisuuskatsauksen kautta sisäisen motivaation ja opetuksessa käytetyn informaatioteknologian suhdetta. Digitalisoituvassa yhteiskunnassa koulutuksen merkitys kasvaa jatkuvasti. Mielenkiinto kohdistuu ... -
Konstruktivistinen arviointi Peda.net-ympäristössä
Sirkka, Inka-Maria (2023)Verkko-opetus, ja sitä tarkasteleva tutkimus, on kasvanut runsaasti erityisesti viime vuosina. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa COVID-19-pandemia, jonka seurauksena useat opinnot siirtyivät verkko-oppimisympäristöihin. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.